فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۲آذر
توجه : فرصت پاسخگویی به این پرسش ، پایان یافته است ؛ می توانید در مسابقات جدید ما شرکت کنید . . .

در این جا یک پرسش فیزیک یا یک پرسش درباره ی تاریخ فیزیک پرسیده می شه . شما می توانید با دادن پاسخ درست به این پرسش و وارد کردن ایمیل خود ( در بخش نظرات همین مطلب ) هدیه ای را از طرف ما دریافت کنید. این هدیه به شکل یک بسته به ایمیل شما ارسال خواهد شد...


پرسش )  چه کسی و در چه سالی برنده ی جایزه ی نوبل فیزیک ، به خاطر اختراع میکروسکوپ الکترونی شد؟



پاسخ خود را ( همراه با ایمیل برای دریافت هدیه ی ویژه ) در بخش نظرات همین مطلب وارد کنید...


پاسخ پرسش در مطالب بعدی داده خواهد شد.


با ما همراه باشید...

گروه فیزیک
۲۱آذر

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک  ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی )  توسط   موسسه ی آموزشی و فرهنگی محمد راه اندازی شده است.  این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم . وبسایت ما در تمامی زمینه های فیزیک فعالیت دارد و علاوه بر مطالب فیزیکی پیشرفت ها و اختراعات و دیگر اخبار دنیای فیزیک را هم معرفی خواهیم کرد. هر چند وقت یک بار هم پرسشی فیزیکی مطرح می شود که شما می توانید با پاسخ دادن به آن و وارد کردن رایانامه ی خود هدیه ی ویژه ای را از طرف ما دریافت کنید. از تمامی کسانی که قصد همکاری با ما را دارند دعوت می شود تا مطالب خود را به نشانی physics@roshdmail.ir یا javid523@yahoo.com بفرستند و یا در بخش نظرات همین مطلب وارد کنند تا با نام خودشان انتشار یابد ، همچنین می توانید با مراجعه به صفحه ی همکاری با ما یکی از نویسندگان ما باشید . امید است با راه اندازی این وبسایت کمک بزرگی برای شما و تمام مردم ایران باشیم.

ارتباط مستقیم با مدیرییت : javid523@yahoo.com

ارتباط با گروه فیزیک : physics@roshdmail.ir

منتظر نظرات خوب و سازنده و همچنین مطالب علمی شما هستیم

لوگو فیزیک برای زندگی

با ما همراه باشید ...

گروه فیزیک
۱۹آذر

اصطلاح انرژی به حدی گسترده است که ارایه ی یک تعریف روشن برای آن دشوار است . از جنبه ی فنی ، انرژی کمیتی نرده ای است که به حالت ( یا وضعیت ) یک یا چند جسم وابسته است. ولی این تعریف ، مبهم تر از آن است که فعلاً بتواند کمکی به ما بکند.

شاید تعریفی نه چندان دقیق بتواند دست کم شروعی برای کار ما باشد: انرژِی عددی است که به سامانه ای که از یک یا چند جسم تشکیل شده وابسته می کنیم. اگر نیرویی یکی از این جسم ها را مثلاً با حرکت دادن آن تغییر دهد ، آن گاه عدد انرژی تغییر می کند. پس از آزمایش های بی شمار دانشمندان و مهندسان دریافتند که اگر طرحی که با آن عدد هایی به انرژی نسبت میدهیم به دقت برنامه ریزی شده باشد ، آن گاه این عدد ها می توانند برای پیش بینی نتیجه ی آزمایش ها و حتی مهم تر از آن ، ساختن ماشین ها ، از قبیله ماشین های پرواز ( مثل هواپیما ) به کار گرفته شوند. این موفقیت مبتنی بر یک ویژگی شگفت انگیز از جهان ماست ، انرژی می تواند از نوعی به نوع دیگر تبدیل شود و می تواند از جسمی به جسم دیگر انتقال یابد ، ولی مقدار کل آن همواره ثابت می ماند ( انرژی پایسته است - قانون پایستگی انرژی ). تاکنون هیچ استثنایی برای اصل پایستگی انرژی یافت نشده است.

مثلاً پول ، انواع مختلف انرژی را می توان به صورت عدد هایی که مقدار پول را در انواع حساب های بانکی نشان میدهند در نظر گرفت. برای اینکه این عدد ها به چه معنا هستند و این که آن ها را چگونه می توان تبدیل کرد قاعده هایی ساخته شده اند. شما می توانید این عدد ها را از یک حساب به حساب دیگر یا از یک سامانه به سامانه ی دیگر - شاید به طور الکترونیکی - منتقل کنید بدون آن که ابداً چیزی مادی حرکت کرده باشد. با این حال ، مقدار کل ( کل عدد پول ها ) همواره می تواند محاسبه شود ، این مقدار ، همواره پایسته است.

در مطالب بعدی بر یک نوع از انواع انرژی یعنی انرژی جنبشی و تنها یکی تاز راه هایی که با آن انرژی می تواند منتقل شود یعنی کار متمرکز می شویم و آن را از جنبه های گوناگون برسی خواهیم کرد. سپس به انواع دیگری از انرژی اشاره می کنیم و این که چگونه می توان اصل پایستگی انرژی را به صورت معادله هایی قابل حل نوشت ، برسی می کنیم.

گروه فیزیک
۱۹آذر
یکی از هدف های بنیادی فیزیک ، برسی چیزی است که همه درباره ی آن حرف می زنند : انرژی . این موضوع به روشنی دارای اهمیت است . در واقع تمدن ما بر اساس کسب انرژی و استفاده ی بهینه از آن بنا نهاده شده است.
برای مثال ، هر کسی می داند که لازمه ی هر نوع حرکتی انرژی است. پرواز بر فراز اقیانوس اطلس با هواپیما به انرژی نیاز دارد. بردن اجسام به طبقه ی بالای یک ساختمان یا به داخل یک ایستگاه فضایی در حال دوران به انرژی نیاز دارد. حتی پرتاب یک توپ بسکتبال هم به انرژی نیاز دارد. ما پول زیادی برای بدست آوردن و استفاده از انرژی می پردازیم. جنگ هایی بر سر منابع انرژی در گرفته اند . جنگ هایی به دلیل استفاده ی شدید و ناگهانی انرژی توسط یک طرف به پایان رسیده اند. هر کسی مثال های فراوانی از انرژی و کاربرد هایش می داند ، ولی به راستی اصطلاح انرژی به چه معناست ؟ در مطلب بعدی همین وبسایت به تعریف انرژی می پردازیم و آن را از بعد های مختلف برسی می کنیم.
گروه فیزیک
۱۸آذر
در این مطلب قصد داریم برخی یکاهای اصلی در SI را به شما همراه با نام ، نماد و تعریف آن ها به شما معرفی کنیم... تمامی موارد به ترتیب زیز می باشد:

کمیت - نام - نماد - تعریف


طول - متر - m - (( ... مسافتی است که نور در فاصله ی زمانی 1/299793458 ثانیه در خلاء طی می کند ))

جرم - کیلوگرم - kg - (( ... این نمونه ی اصلی ( استوانه ی معینی از پلاتین - ایریدیم است ) از این پس یکای جرم خواهد بود )) ( 1346-1967)

زمان - ثانیه - s - (( ... مدت زمان  9192631770  برابر دوره ی تناوب تابش مربوط به گذر میان تراز های فوق ریز حالت پایه ی اتم سزیم  133  است .))

جریان الکتریکی - آمپر - A - (( ... جریان ثابتی است که اگر از دو رسانای راست موازی بی نهایت دراز با سطح مقطع دایره ای ناچیز و به فاصله ی 1 متر از یکدیگر در خلاء بگذرد نیرویی برابر با 7- 10 × 2 نیوتون بر متر بین آن ها ایجاد می کند. ))

دمای ترمودینامیکی - کلوین - K - (( ... عبارت است از 1/27361 دمای ترمودینامیکی نقطه ی سه گانه آب.))

مقدار ماده - مول - mol - (( ... مقدار ماده یک دستگاه است که تعداد موجودات بنیادی آن برابر تعداد اتم های موجود در 0/012 کیلوگرم کربن 12 است. ))

شدت نور - کندلا - cd - (( ... عبارت است از شدت نور در جهت عمود بر سطحی به مساحت 1/600000 متر مربع از یک جسم سیاه در دمای نقطه ی انجماد پلاتین و فشار 101/325 نیوتون بر متر مربع ... ))
گروه فیزیک
۱۸آذر

در سال 1350-1371 چهاردهمین مجمع عمومی اوزان و مقیاس ها هفت کمیت را به عنوان کمیت های اصلی انتخاب کرد که اساس دستگاه بین المللی یکا ها را تشکیل می دهد ، که علامت اختصاری SI برای نام فرانسوی آن و عموماً به عنوان دستگاه متریک شناخته شده است. یکا های طول ، زمان و جرم یکاهای سه کمیت اصلی SI می باشند . این یکا ها به طوری تعریف شده اند که یک مقیاس انسانی باشند.

بسیاری از یکا های فرعی SI بر حسب این یکا های اصلی تعریف شدهاند. به عنوان مثال یکای SI توان ، با نام وات (W) ، بر حسب یکا های اصلی جرم ، طول و زمان تعریف شده است. بنابراین ، یک وات را می توان به صورت : کیلوگرم - متر مربع بر مکعب ثانیه خواند.

برای بیان کمیت های خیلی بزرگ و خیلی کوچک ، که اغلب در فیزیک وجود دارند ، از نماد گذاری علمی استفاده می کنیم که از توان های 10 استفاده می کند . برای مثال در این نماد گذاری داریم:

3560000000m=109. 3/56 m

نماد علمی در رایانه گاه خلاصه تر هم می شود ، حتی خلاصه تر از این هم در ماشین حساب ها وجود دارد . که رمز گشایی آن ها کار بسیار دشواری است . برای راحتی بیش تر وقتی با مقدار های بسیار بزرگ یا بسیار کوچک سر و کار داریم ، از جدول پیشوند های یکاهای SI ( بخوانید اس آی ) که در شکل زیر و مطلب بعدی وبسایت آمده است استفاده می کنیم. در نماد علمی ما توان 10 را حذف کرده و معادل آن در جدول را قرار می دهیم . شاید شما هم پیشوند هایی مانند : میلی مت ، سانتی متر ، کیلوگرم ، مگابایت و ... را شنیده باشید.

در پست های بعدی مطالب جالب تری را در مورد اندازه گیری در فیزیک ارایه خواهیم کرد.


جدول یکا های SI

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !
گروه فیزیک
۱۸آذر

اندازه گیری در فیزیک فیزیک چیست ؟

علوم و مهندسی مبتنی بر اندازه گیری ها و مقایسه هاست . بنا بر این ، درباره ی این که اجسام چگونه اندازه گیری یا مقایسه شوند به آزمایش هایی نیازمندیم ، تا یکاهایی را برایث آن اندازه گیری ها و مقایسه ها بر قرار کنیم . هدف ما در فیزیک ( و مهندسی ) طراحی و راهبری این آزمایش هاست . به عنوان مثال فیزیکدانان تلاش می کنند ساعت هایی با درستی زیاد را تکامل بخشند که هر زمان یا بازده زمانی را بتوان با دقت تعیین و مقایسه کرد . ممکمن است موجب تعجب شود که آیا چنین درستی به واقع مورد نیاز است و ارزش تلاش را دارد یا نه . برای مثال می توان بیان کرد که ، بدون ساعت های بسیار درست و دقیق ، سیستم مکان یابی جهانی که برای دریانوردی و هوانوردی جهانی حیاتی است بلا استفاده خواهد بود.

اندازه گیری اجسام

با یادگیری این که کمیت های فیزیکی چگونه اندازه گیری می شوند فیزیک را کشف کرده ایم . از میان این کمیت ها می توان یل ، زمان ، جرم ، دما ، فشار و جریان الکتریکی را نام برد. هر کمیت قیزیکی را با یکا های خود توسط مقایسه با یک استاندارد اندازه می گیریم . یکا نام یگانه ای است که به اندازه های کمیتی نسبت داده می شود ، برای مثال متر ( m )  را برای کمیت طول به کار می بریم . استاندارد به طور دقیق با 1 یکای آن کمیت متناظر است . به گونه ای که خواهید دید ،  استاندارد طول که به طور دقیق متناظر با 1 متر است عبارت است از : فاصله ی پیموده شده توسط نور در خلا در کسر معینی از یک ثانیه . یکا و استاندارد آن را به هر روشی که مایل باشیم می توانیم تعریف کنیم. ولی آنچه اهمیت دارد این است که این تعریف به صورتی انجام گیرد که دانشمندان جهان توافق داشته باشند که تعریف های ما هم معقول و هم عملی است. وقتی استانداردی - مثلاً برای طول - را در نظر گرفتیم ، باید روش هایی به کار ببریم که به کنمک آن ها بتوان هر طولی ، اعم از شعاع یک اتم هیدروژن ، فاصله ی میان خانه تا محل کار ، یا فاصله ی زمین تا لبه ی جهان قابل رویت  را بر حسب این استاندارد بیان کرد. خط کش ها ، که وسایلی برای برآورد استاندارد طول هستند ، روشی را برای اندازه گیری طول به کار می گیرند. با وجود این بسیاری از مقایسه های ما باید غیر مستقیم باشد. به عنوان مثال شما نمی توانید از یک خط کش برای اندازه گیری شعاع یک اتم ، یا فاصله ی زمین تا یک ستاره استفاده کنید.

کمیت های پایه : کمیت های فیزیکی آنقدر زیادند که سازمان دهی آن ها بسیار دشوار است . خوشبختانه همه ی آن ها مستقل نیستند  برای مثال سرعت عبارت است از : نسبت طول به زمان. بنابراین - با یک توافق نامه ی بین المللی - تعداد کمی از کمیت های فیزیکی مانند طول و زمان را انتخاب می کنیم و استاندارد هایی را به آن ها نسبت می دهبم. سپس کمیت های فیزیکی دیگری را بر حسب این کمیت های اصلی و استاندارد های آن ها ( به نام استاندارد های اصلی ) تعریف می کنیم. به عنوان مثال سرعت بر حسب کمیت های اصلی طول و زمان و استانداردهای اصلی آن ها تعریف می شود.

استاندارد های اصلی باید هم دسترس پذیر و هم تغییر ناپذیر باشند. اگر استاندارد طول را یه صورت فاصله ی میان نوک بینی تا نوک انگشت اشاره در وضعیت کشیده بودن دست تعریف کنیم ، یک استاندارد دسترس پذیر خواهیم داشت ، ولی از شخصی به شخصی دیگر متفاوت خواهد بود. نیاز به دقت در علوم  و مهندسی ما را در درجه ی اول به سمت تغییر ناپذیر بودن سوق می دهد. بنابراین ، تلاش زیادی برای نمونه سازی از استاندارد های اصلی انجام می گیرد تا برای آنانی که نیاز به آن ها دارند قابل دسترس باشند.

گروه فیزیک
۱۷آذر

به عنوان اولین مطلب این وبسایت می خواهم برای شما کتاب فیزیک هالیدی رو که خیلی از شما ها دنبالش می گردید برای دانلود بزارم . این کتاب توسط دیوید هالیدی ، رابرت رزنیک و جرل واکر نوشته شده است و کتاب بسیار مناسبی برای تمامی علاقه مندان به فیزیک می باشد . موضوع این کتاب اغلب فیزیک پایه است . البته این کتاب به زبان انگلیسی می باشد و برای سر درآوردن از مطالبش باید کمی زبان انگلیسی رو هم بدونید. برای دانلود کتاب فیزیک هالیدی ویرایش 2014 اینجا و یا روی تصویر زیز کلیک کنید.

گروه فیزیک
۱۷آذر


زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

گروه فیزیک
۱۷آذر

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند و این هدف حقیقی راه اندازی وبسایت فیزیک برای زندگیست .

امید است ما بتوانیم به این هدف تا حدودی دست پیدا کنیم.

گروه فیزیک

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما