فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۴فروردين

سرعت چیست ؟! » اگر هم اندازه ی سرعت و هم جهت جسمی را بدانیم ، یعنی سرعت آن را می دانیم ! مثلا ، اگر اتومبیلی با 60km/h ( بخوانید : شصت کیلومتر در ساعت ! ) حرکت کند ، فقط اندازه ی سرعت آن را می دانیم . اما اگر بگوییم با 60km/h به طرف شمال حرکت می کند ، سرعت آن را مشخص کرده ایم ! اندازه ی سرعت تنها توصیف سریع بودن جسم و سرعت هم میزان سریع بودن و هم جهت آن است . چون سرعت ، علاوه بر اندازه ، جهت را هم مشخص می کند ، پس یک کمیت برداری خوانده می شود ( کمیت برداری کمیتی در فیزیک است که علاوه بر اندازه ، دارای راستا و جهت مشخص نیز می باشد . ) شاید بدانید که نیرو کمیتی برداری است . بر عکس ، کمیت هایی را که برای توصیف آن ها فقط اندازه کافی است ، کمیت های نرده ای می نامند بنابراین ، اندازه ی سرعت کمیتی نرده ای است ! 

سرعت ثابت

اندازه ی سرعت ثابت به معنی اندازه ی سرعت پایاست ! چیزی که اندازه ی سرعتش ثابت است ، سرعت نمی گیرد و کند هم نمی شود ! از سوی دیگر ، سرعت ثابت به معنای اندازه ی سرعت ثابت و جهت ثابت است . جهت ثابت خط راست است ( مسیر جسم خم نمی شود ! ) پس ، سرعت ثابت به معنی حرکت در خط راست با اندازه ی سرعت ثابت است . 

سرعت متغیر

اگر اندازه ی سرعت یا جهت آن ( یا هر دو آن ها ) تغییر کند ، سرعت تغییر می کند . مثلا ، اتومبیلی که در مسیر منحنی حرکت می کند ، ممکن است اندازه ی سرعتی ثابت داشته باشد ، ولی چون جهتش تغییر می کند ، سرعتش ثابت نیست . در مطالب بعدی " فیزیک برای زندگی " خواهیم دید که این اتومبیل شتاب می گیرد ! 

یک نکته کوچک : توجه !!! کنید که اندازه ی سرعت با سرعت فرق داره ! مثلا وقتی می خواهیم اندازه ی سرعت یک متحرک رو مشخص کنیم باید فقط مقدار عددی سرعت رو بگیم اما اگر بخوایم سرعت یه متحرک رو مشخص کنیم اگر فقط اندازش رو مشخص کنیم کافی نیست ! بلکه باید جهتش رو هم مشخص کنیم ( جهتی که متحرک حر کت می کنه ! ) چون سرعت یک کمیت برداری است . امیدواریم خوب متوجه شده باشید . 

در مطالب بعدی با شتاب و سایر مفاهیم آشنا خواهیم شد ... 

*** در راستای بهبود این مطلب پیشنهادی دارید ؟! در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید . 

برای آشنایی با موارد مرتبط  ، دیگر مطالب وبسایت فیزیک برای زندگی را ببینید ...

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک
۱۳فروردين

سلام !

فرا رسیدن سال 1395 هجری شمسی و عید نوروز رو به همه ی شما دوستان و همراهان خوب فیزیک برای زندگی تبریک عرض می کنیم - البته با کمی تاخیر :) - امیدواریم سالی پر برکت و پر از شور ، نشاط ، موفقیت و سلامتی داشته باشید و امسال هم تو زندگیــتون بیش تر از گذشته از فـیزیـک استفاده کنید !

با آغاز بهاری دوباره و تولد مجدد طبیعت ما هم سعی می کنیم کمی خودمون رو نو کنیم و تو سال جدید بهتر از گذشته باشیم ، البته شما هم باید کمک کنید !

ما ، همواره از همراهی شما سپاسگزاریم اما خیلی خوشحال میشیم اگر انتقاد ، پیشنهاد یا در کل دیدگاهی در مورد " فیزیک برای زندگی " برای بهتر شدنش دارید با ما در میان بگذارید ...

نوروز

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...
ما را در بیان دنبال کنـید » کلیک کنیـ!ـد
گروه فیزیک

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما