فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

۳۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۱مرداد

سلام ، در وبسایت فیزیک برای زندگی هر چند مدت یک بار یک پرسش در پیرامون فیزیک پرسیده می شه ..... شما می تونید به پرسش مطرح شده پاسخ صحیح بدید و با وارد کردن آدرس رایانامه ی خود هدیه ی ویژه ی مارو دریافت کنید .... در اینجا ما پاسخ پنجمین مسابقه ی فیزیک وبسایت ( مسابقه ی فیزیک 5 ) رو برای شما قرار دادیم ...


پاسخ )  هر دو نیرو دارای اندازه ی برابر هستند . نیروی رو به جلو ملخ ها را مثبت بگیرید . در این صورت مقاومت هوا منفی خواهد بود . چون هواپیما در تعادل جنبشی است ، آیا می توانید بفهمید مکه نیرو ها با هم ترکیب و برابر صفر می شوند ؟ بنابراین ، سرعت هواپیما نه زیاد می شود و نه کم .

 

اسامی شرکت کنندگان این مسابقه ) فاطمه . ح *خانومی مهربون * K * علی * حانیه سادات مهدیان


اسامی برندگان ) خانومی مهربون (2) * علی * حانیه سادات مهدیان | در مسابقات بعدی ما شرکت کنید - شاید شما برنده ی ما باشید !

گروه فیزیک
۲۹مرداد

ضبط کوچک ترین صدای جهان ! » در جهانی که پر از صدا های بلند و گوش خراش است ، فیزیک دانان در جست و جوی کوچک ترین صدای جهان هستند . این صدا که فونون کوانتومی نام دارد تنها به وسیله ی تجهیزات پیشرفته و پیچیده که قادرند کوچک ترین صداها را از سکوت مطلق خارج کنند قابل تشخیص است .
اخیراً گروهی از فیزیک دانان به رهبری « پر دلسینگ» از دانشگاه فناوری سوئد موفق به تولید چنین دستگاهی شده اند که می تواند کوچک ترین فونو ها را تشخیص دهد.
میکروفن کوانتومی دلسینگ با استفاده از یک قطعه نیمه هادی به طول دو دهم یک اینچ ساخته شده است . سطح این قطعه برای جلوگیری از لرزش های گرمایی تا دمای صفر مطلق که معادل منفی 459 درجه ی فارنهایت می باشد سرد شده است و همچنین در سطح این قطعه دو مخروط آلومینیومی وجود دارد که به وسیله ی یک زمینه الکتریکی به هم متصل هستند و در نهایت یک حسگر نقش یک میکروفن را ایفا می کند . این دستگاه صداها را به صورت موج بر روی نمایشگر نشان می دهد و هر چه دلسینگ اظهار امیدواری کرد که با توجه به پیشرفت هایی که در این طرح داشته اند بتوانند امواج صوتی حتی کمتر از ذره ی پروتون را اندازه گیری کنند .

منبع : دیسکاور ( ترجمه شده )

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک
۲۷مرداد

سلام ؛ امروزه ، فضای مجازی پر شده از صفحات و وبلاگ ها و سایت ها و ... اما همه ی اون ها اگر مضر نباشند (!)  مفید نیستن ! بعضی از وبلاگ ها هم به دلیل ایده ی جالبی که دارند مفید می شوند :)

وبلاگ مصاحبه ، به منظور مصاحبه و گپ و گفت خودمانی با وب های برتر بیان ، راه اندازی شده . برای مشاهده این وبلاگ جالب و خواندنی اینجا کلیک کنید . جالب است بدانید که اخیراً در این وبلاگ ، مصاحبه ای با مدیرییت وبسایت ما ، ( فیزیک برای زندگی ) صورت گرفته که اگر دوست داشتید می تونید بخونید :)

اگر هم شما می خواید باهاتون مصاحبه بشه ، همین امروز درخواست بدید !

گروه فیزیک
۲۵مرداد

پرسش و پاسخ علمی » دمای خورشید چگونه اندازه گیری می شود ؟! » به طور کلی دمای خورشید 5500 درجه ی سانتی گراد عنوان شده است . با این حال ، راه های گوناگونی برای اندازه گیری دمای خورشید وجود دارد که در روش اول میزان پرتو هایی که به زمین برخورد می کند را اندازه گیری کرده و با محاسبه ی فاصله ی خورشید و اندازه آن ، دمای آن مشخص خواهد شد . از دیگر روش های موجود می توان به طیف نور های خورشید و اشکال آن و همچنین طول موج های نور آن برای تعیین دمای خورشید استفاده کرد .

اما متداول ترین روش برای اندازه گیری دمای خورشید به این حقیقت اشاره دارد که عناصری که در جو خوشید قرار دارند ، پرتو هایی را جذب می کنند به نحوی که مقدار و جذب این طول موج ها به دمای آن بستگش دارد که امروزه با استفاده از علم فیزیک هسته ای می توان دمای مرکز خورشید را محاسبه کرد که بنابر آخرین تحقیقات محققان دمای آن به بیش از 15/7 درجه ی سلسیوس عنوان شده است .

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک
۲۴مرداد

با سلام ؛ با توجه به این که امروزه استفاده از تلفن های همراه ، در میان مردم خیلی رایج شده ، ما ، برای وبسایت فیزیک برای زندگی ، اقدام به ساخت یکی از این بارکدهای ویژه کرده ایم . شما ، به وسیله ی اسکن این تصویر از روی صفحه نمایش خود توسط دستگاه ، می توانید اطلاعات مختصری از وب ( آدرس و ... ) به دست آورید ( بدون نیاز به اتصال اینترنت )  .

در صورتی که بارکد زیر ، اطلاعات نادرستی را به شما نمایش داد ، لطفاً اطلاع رسانی فرمایید .

رپس (رمزینه پاسخ سریع) یا QR-Code یک رمزینه (بارکد) ظرفیت بالای رمز دار دو بعدی با ساختار ماتریسی (صفر و یک) می باشد که به منظور رمز گشایی آسان محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است. این رمزینه ها دارای ساختار مربعی شکل است، که اطلاعات در آن به صورت نقطه های مربعی کوچک مشکی که به آن ها واحد یا Module گفته می شود، بر اساس الگوی استاندارد (ISO/IEC 18004:2006) ایجاد و می‌تواند حاوی نشانی وب، پیامک، اطلاعات تماس با فرمت کارت ویزیت، شماره تلفن، قیمت و مشخصات یک کالا به صورت همزمان، یا هر نوع نوشته و داده‌ دیگری ، باشد.

 فیزیک برای زندگیqr-code

رمزینه پاسخ سریع وبسایت فیزیک برای زندگی ( Qr - code )

برای دانلود برنامه های اسکن و رمز گشایی رمزینه های پاسخ سریع برای انواع سیستم ها ، اینجا کلیک کنید .


گروه فیزیک
۲۳مرداد

به عنوان سومین جسم درخشان در آسمان پس از خورشید و ماه ، اگر شما بدانید کی و کجا دنبال ایستگاه فضایی بگردید به راحتی می توانید آن را ببینید .

این ها جملاتی بود که ناسا برای معرفی سرویس تازه ی خود ( Spotthe Station ) بیان کرده بود . این سرویس به این صورت عمل می کند که چند ساعت قبل از عبور ایستگاه بین المللی از بالای خانه تان به شما پست الکترونیک ( ایمیل ) یا پیامک می زند . با وجود این که حرکت ایستگاه فضایی بین المللی در ارتفاعی بیش از 320 کیلومتر از سطح زمین ، شبیه به یک هواپیمای سریع السیر است ، انسان هایی بر روی آن مشغول کار و زندگی هستند ، هرچند این سرویس همیشه در شرایطی  به شما پیام می دهد که ایستگاه به خوبی قابل دیدن باشد ، ولی شما بهترین نما را در شب های صاف خواهید داشت . شرایط خوب یعنی این که به اندازه ی کافی بالای آسمان باشد ( 40 درجه یا بیش تر ) و زمان کافی در این وضعیت بماند تا بهترین نما را داشته باشید .

این سرویس بسته به مدار حرکت ایستگاه فضایی از یکی دو بار در هفته تا یکی دو بار در ماه به شما پیام می دهد ، ولی اگر نگران اختلاف زمانی زیاد بین آن ها هستید ، می توانید یک نمای کامل از تمام مکان هایی را که ایستگاه ممکن است دیده شود را در سایت مرکز فضایی جانسون به نشانی ( کلیک کنید ) ببینید . این سرویس ، در سراسر جهان برای هر کسی با یک نشانی پست الکترونیکی یا شماره موبایل در دسترس است ، این خبر خوبی است چون می توان نتیجه گرفت که ایران هم در این فهرست قرار دارد . ولی متأسفانه فقط پایتخت ایران ( تهران ) در این فهرست قرار دارد ؛ البته زیاد نگران نباشید !

مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون ، 4600 منطقه در سراسر جهان چندین بار در هفته بررسی کرده و زمان هایی که ایستگاه به خوبی قابل دیدن است را مشخص می کند ، ولی شهر ها و مناطقی که در این فهرست نیستند ، می توانند جایی را که به شهرشان نزدیک تر است را انتخاب کنند . زیرا که ایستگاه فضایی تا فاصله ی زیادی در اطراف هر منتقه موجود در فهرست قابل مشاهده است ؛ پس بهتر است با انتخاب تهران شانس خود را برای دیدن ایستگاه فضایی امتحان کنیم .

از آن جایی که کاربران ایران در فهرست مجموعه کاربران مورد استفاده ی ناسا قرار ندارند ، پس تنها راه استفاده از این سیستم برای ما از طریق پست الکترونیکی می باشد که البته چون چند ساعت زود تر این پیام فرستاده می شود ، زیاد جای نگرانی نیست و حتی در صورتی که زیاد به پست الکترونیکی خود سر نمی زنید می توانید از همان فهرست مکان های پیش بینی شده نیز کمک بگیرید .

جالب است بدانید خود من نیز که هم اکنون این مطلب را برای شما می نویسم ، توانستم از طریق همین سامانه ایستگاه فضایی بین المللی رو مشاهده کنم . مثل یک هواپیما بود ولی بسیار پر نور تر تقریباً مانند یک ستاره و با سرعت بسیار زیادی حرکت می کرد به طوری که پهنای آسمان را تنها در چند ثانیه طی کرد و از دید محو شد !

برای ثبت پست الکترونیکی خود در این سیستم می توانید به آدرس http://spotthestation.nasa.gov ( برای ورود کلیک کنید ) مراجعه کنید .

عبور ایستگاه فضایی بین المللی

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک
۲۲مرداد
توجه : فرصت پاسخگویی به این پرسش ، پایان یافته است ؛ می توانید در مسابقات جدید ما شرکت کنید . . .

مسابقه فیزیک 5 » در این جا یک پرسش فیزیک یا یک پرسش درباره ی تاریخ فیزیک پرسیده می شه . شما می توانید با دادن پاسخ درست به این پرسش و وارد کردن ایمیل خود ( در بخش نظرات همین مطلب ) هدیه ای را از طرف ما دریافت کنید. این هدیه به شکل یک بسته به ایمیل شما ارسال خواهد شد...

پرسش )  هواپیمایی با سرعت ثابت در مسیر افقی مستقیم حرکت می کند . به عبارت دیگر ، هواپیمای در حال پرواز در حالت تعادل است . دو نیروی افقی به هواپیما وارد می شود . یکی رانش ملخ ها که آن را به جلو می راند ، و دیگری نیروی مقاومت هوا که در جهت مخالف اثر می کند . کدام نیرو بزرگ تر است ؟

راهنمایی : پاسخ بسیار ساده است تنها به کمی دقت نیاز دارد . برای یافتن پاسخ در فیزیک برای زندگی جست و جو کنید !

از حالا به بعد 10 روز فرصت دارید به این مطلب پاسخ دهید ، 10 روز دیگر ( 1 شهریور ماه 1394 ) ، پاسخ به همراه اسامی شرکت کنندگان و برندگان احتمالی منتشر خواهد شد ...

پاسخ خود را ( همراه با ایمیل برای دریافت هدیه ی ویژه ) در بخش نظرات همین مطلب وارد کنید...


پاسخ پرسش در مطالب بعدی داده خواهد شد...

 

با ما همراه باشید...

گروه فیزیک
۲۱مرداد
پرسش و پاسخ علمی » اگر هسته ی زمین سرد شود چه اتفاقی می افتد ؟! » هسته ی زمین از یک بخش داخلی جامد تشکیل شده است که این قسمت توسط یک بخش خارجی مایع مانند ، احاطه شده است که ضخامت آن به 2266 کیلومتر می رسد . جریان های همرفتی هسته خارجی موجب تشکیل مغناطیس زمین می شوند و اگر هسته ی زمین سرد و جامد شود می توان گفت که میدان مغناطیسی زمین تقریباً به صفر خواهد رسید و ذرات باردار باد های خورشیدی بدون هیچ گونه مزاحمتی به بالای اتمسفر برخورد می کنند که این امر موجب از بین رفتن لایه ی اوزون خواهد شد و بدین ترتیب ما در معرض مستقیم پرتو فرابنفش خورشید قرار خواهیم گرفت و در پایان نکته ای که شاید تعجب شما را برانگیزد این مسئله است که هسته ی خارجی زمین در حال سرد و جامد شدن است اگر چه این فرایند با سرعت بسیار کمی معادل یک میلی متر در سال در حال پیشرفت است ، ولی با این حال ، اگر با این روال پیش رود تا 2/2 میلیارد سال دیگر به طور کامل منجمد خواهد شد !

گروه فیزیک
۲۰مرداد

نرم افزار تولید فرکانس های مختلف صوتی ( نسخه 1.0 ) » شاید به گوش شما هم خورده باشه که با تولید امواج صوتی با فرکانس ( بسامد ) های گوناگون می توان حشرات را از محیط اطراف دور کرد ! اما این امر چگونه محقق می شود ؟ بله با تولید امواج صوتی که برخی از آن ها را ما می شنویم و برخی را نمی شنویم ! فرکانس های صوتی کاربرد های گوناگونی دارند که شما خودتون اگر دوست داشتید می تونید کشفشون کنید :) حالا اینجا ، و در وبسایت فیزیک برای زندگی ما برنامه ای را قرار می دهیم که می تواند برای شما فرکانس های صوتی مختلف تولید و پخش نماید و می تونید باهاش آزمایش های جالب بسیاری انجام بدید . نمونه های دیگری از این گونه برنامه ها نیز در اینترنت موجود هست ولی این ویژگی های بهتری نسبت به اونا داره خودتون مقایسه کنید متوجه می شید . می توانید با جست و جو و تحقیقات بیش تر کارهای جالب تری بکنید و چیز های جدیدی کشف کنید ! این نرم افزار به وسیله ی زبان قدرتمند VB.NET برنامه نویسی شده .

روش استفاده :: اصلاً نیازی به آموزش نیست . برنامه رو اجرا کنید و در ورودی اول فرکانس مورد نظر را بر حسب هرتز و در دومی مدت زمان پخش بر حسب میلی ثانیه را وارد نمایید و بعد بر روی پخش صدا کلیک کنید .

این هم محدوده ی شنوایی چند موجود زنده ! استفاده بر عهده ی خودتون !

سوسک و موش: 25000 تا 26000 هرتز

پرندگان موزی: 17000 تا 24000 هرتز

کبوتر،گنجشک: 18000 تا 30000 هرتز (70 تا 120 دسی بل)

سگ و گربه: 20000 تا 27000 هرتز

انسان: 20 تا 20000 هرتز

* توجه این برنامه ویژه ی کامپیوتر و تنها قابل استفاده در سیستم عامل ویندوز می باشد *

برای استفاده از این برنامه باید حداقل دات نت فریم ورک 3.5 بر روی سیستم شما نصب باشد . این برنامه به طور پیشفرض بر روی بسیاری از سیستم ها نصب است . اما اگر فاقد آن می باشید می توانید از اینجا دریافت کنید ...

برخی ویژگی های برنامه :

- رایگان بودن

- کاملاً ایرانی و مستقل

- حجم کم و اجرای سریع

- استفاده ی آسان و راحت

- امکان ورود زمان پخش صدا با دقت میلی ثانیه

- پذیرش فرکانس صوتی بر حسب هرتز

- دامنه ی پذیرش فرکانس بالا ( از 37 تا 32767 هرتز )

- عدم نیاز به نصب و قابل حمل

* با تشکر از تمامی کسانی که ما را در ساخت برنامه یاری نمودند .

لطفاً ما را از نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با این نرم افزار کاربردی بهره مند سازید - با تشکر .
منتظر نسخه ی بعدی برنامه باشید . . .


عنوان: نرم افزار تولید فرکانس صوتی

حجم: 25 کیلوبایت
توضیحات: نرم افزار تولید فرکانس صوتی با بسامد های مختلف

نرم افزار تولید فرکانس صوتی
نمایی از برنامه تولید فرکانس صوتی

برای توسعه ی بیشتر »
در صورتی که برنامه نویس هستید و این نرم افزار را به همراه سورس و پروژه (VB.NET ) می خواهید ، با پرداخت مبلغ 50000 ریال می توانید این سورس ها و پروژه کامل را از طریق لینک زیر دریافت نمایید و نرم افزار را مطابق سلیقه ی خود ، توسعه دهید .
( دانلود رمز دارد و برای گرفتن رمز باید پرداخت مالی انجام دهید ) با تشکر .
لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید . [ کپی برداری آزاد ] .
توجه : در صورتی که در دریافت یا اجرای برنامه مشکلی دارید آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن رسیدگی گردد .
گروه فیزیک
۲۰مرداد

در بخش مکانیک ، و در مبحث قانون اول نیوتون - لختی ، اصطلاحاتی وجود دارد که ما در اینجا ، خلاصه و چکیده ی برخی از این اصطلاحات را بیان می کنیم . از آن جایی که قبلاً به طور گسترده تر به این مطالب پرداخته شده ، و مقالات آن در وبسایت فیزیک برای زندگی موجود است ، با کلیک بر روی برخی از عنوان ها می توانید شرح مقصلی از آن را مشاهده فرمایید . . .
خلاصه ی اصطلاح ها
1- قانون اول حرکت نیوتون ( قانون لختی ) : هر جسم ساکن باقی می ماند ، یا به حرکت یکنواخت در خط راست ادامه می دهد ، مگر آنکه نیرو های وارد ، تغییر وضعیت را به آن تحمیل کنند .
2- لختی : ویژگی اجسام که در برابر تغییر حرکت مقاومت کنند .
3- نیرو : نیرو ، در ساده ترین شکل می تواند یک فشار یا کشش باشد .
4- نیروی خالص : مجموع برداری نیروهایی است که بر یک جسم وارد می شوند .
5- تعادل مکانیکی : حالت یک جسم یا دستگاهی از اجسام است که در آن ، طبق قانون اول نیوتون ، هیچ تغییری در حرکت صورت نمی گیرد ؛ اگر جسم ساکن باشد ، در حال سکون باقی می ماند . اگر در حرکت باشد ، حرکت آن بدون هیچ گونه تغییری ادامه می یابد .
6- قاعده ی تعادل : مجموع نیرو های وارد بر هر جسم یا دستگاهی از اجسام در تعادل ، صفر است . آن را به صورت معادله به این شکل نشان می دهیم ؛ فرمول قاعده تعادل .

برای آشنایی با موارد مرتبط دیگر مطالب وبسایت فیزیک برای زندگی را ببینید ...

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما