فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

سرعت

شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷ ب.ظ

سرعت چیست ؟! » اگر هم اندازه ی سرعت و هم جهت جسمی را بدانیم ، یعنی سرعت آن را می دانیم ! مثلا ، اگر اتومبیلی با 60km/h ( بخوانید : شصت کیلومتر در ساعت ! ) حرکت کند ، فقط اندازه ی سرعت آن را می دانیم . اما اگر بگوییم با 60km/h به طرف شمال حرکت می کند ، سرعت آن را مشخص کرده ایم ! اندازه ی سرعت تنها توصیف سریع بودن جسم و سرعت هم میزان سریع بودن و هم جهت آن است . چون سرعت ، علاوه بر اندازه ، جهت را هم مشخص می کند ، پس یک کمیت برداری خوانده می شود ( کمیت برداری کمیتی در فیزیک است که علاوه بر اندازه ، دارای راستا و جهت مشخص نیز می باشد . ) شاید بدانید که نیرو کمیتی برداری است . بر عکس ، کمیت هایی را که برای توصیف آن ها فقط اندازه کافی است ، کمیت های نرده ای می نامند بنابراین ، اندازه ی سرعت کمیتی نرده ای است ! 

سرعت ثابت

اندازه ی سرعت ثابت به معنی اندازه ی سرعت پایاست ! چیزی که اندازه ی سرعتش ثابت است ، سرعت نمی گیرد و کند هم نمی شود ! از سوی دیگر ، سرعت ثابت به معنای اندازه ی سرعت ثابت و جهت ثابت است . جهت ثابت خط راست است ( مسیر جسم خم نمی شود ! ) پس ، سرعت ثابت به معنی حرکت در خط راست با اندازه ی سرعت ثابت است . 

سرعت متغیر

اگر اندازه ی سرعت یا جهت آن ( یا هر دو آن ها ) تغییر کند ، سرعت تغییر می کند . مثلا ، اتومبیلی که در مسیر منحنی حرکت می کند ، ممکن است اندازه ی سرعتی ثابت داشته باشد ، ولی چون جهتش تغییر می کند ، سرعتش ثابت نیست . در مطالب بعدی " فیزیک برای زندگی " خواهیم دید که این اتومبیل شتاب می گیرد ! 

یک نکته کوچک : توجه !!! کنید که اندازه ی سرعت با سرعت فرق داره ! مثلا وقتی می خواهیم اندازه ی سرعت یک متحرک رو مشخص کنیم باید فقط مقدار عددی سرعت رو بگیم اما اگر بخوایم سرعت یه متحرک رو مشخص کنیم اگر فقط اندازش رو مشخص کنیم کافی نیست ! بلکه باید جهتش رو هم مشخص کنیم ( جهتی که متحرک حر کت می کنه ! ) چون سرعت یک کمیت برداری است . امیدواریم خوب متوجه شده باشید . 

در مطالب بعدی با شتاب و سایر مفاهیم آشنا خواهیم شد ... 

*** در راستای بهبود این مطلب پیشنهادی دارید ؟! در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید . 

برای آشنایی با موارد مرتبط  ، دیگر مطالب وبسایت فیزیک برای زندگی را ببینید ...

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۱۵)

عالی بود ممنون ــــــ
پاسخ:
با سپاس فراوان از شما دوست گرامی :) 
۱۵ فروردين ۹۵ ، ۰۱:۲۶ ♦♦ حسین ♦♦
معرکه
پاسخ:
واقعا ؟!
متشکریم ... 
مفید بود :)
پاسخ:
خوشحالیم :) با تشکر از شما . 
۱۵ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۵۸ ابوالفضل ابراهیمی
فهمیدم ، ولی دوباره یادم میره :/
پاسخ:
اگر فهمیدید انشاا... یادتون نمیره :) !!!
km/h خونده میشه kilo meter per hour که فارسی اش میشه کیلومتر بر ساعت

اون نکته آخر کاملا صحیح و خیلی به جا بود فقط یه کم سطح بالا بود، به نظر من اگه می خواین همه مطلبو بفهمن یه کم ساده تر و بدون اصطلاحات توضیح بدین :)
پاسخ:
  • km/h خونده میشه kilo meter per hour که فارسی اش میشه کیلومتر بر ساعت
در رابطه با این مورد در دیدگاه بعدی شما به طور یکجا پاسخ خواهیم داد . 
و این که چشم سعی می کنیم طوری بگیم که همه متوجه بشوند :) البته خیلی هم اصطلاحات نداشت !!! 
البته این نکته رو قبلا توضیح دادین ولی من قانع نشدم
چون در فیزیک در پاره ای از مواقع من جمله تعریف کولن (آمپر در ثانیه) از عبارت «در» استفاده میشود پس به کاربردن «در» به جای «بر» اشتباه علمی است
اگر چه در ادبیات از عبارت «کیلومتر در ساعت»، مفهوم «مسافت طی شده بر حسب کیلومتر در واحد زمان بر حسب ساعت» قابل برداشت است ولی در علم فیزیک حق استفاده از این عبارت را نداریم چون کژتابی به وجود می آید
پاسخ:
با سلام . پیش از این نیز توضیح دادیم ! علت تاکید ما بر این که باید از " کیلومتر در ساعت " به جای " کیلومتر بر ساعت" استفاده شود ، این است که از نظر نگارشی این جمله صحیح تر می باشد ! به طور مثال عبارت " 10 کیلومتر در ساعت " خلاصه شده ی عبارت " 10 کیلومتر در 1 ساعت است " اما عدد 1 حذف شده است ! با نگاهی ساده می توان دریافت که اگر بگوییم " 10 کیلومتر بر 1 ساعت " کمی عجیب و غیر مصطلح است ! در کل استفاده از " بر " می تواند نوعی خطای نگارشی باشد . البته درست است که معمولا در میان مردم عبارت " کیلومتر بر ساعت " رواج یافته است و علت آن است که از لفظ " بر " به معنای تقسیم یاد می شود و " کیلومتر بر ساعت " به عنوان " مسافت ( کیلومتر ) تقسیم بر زمان ( ساعت ) " در نظر گرفته شود ، اما نمی توان آن را کاملا صحیح دانست زیرا ما باید ابتدا قواعد دستوری زبان خود را در نظر بگیریم ! و این که هدف ما از خواندن واحد اندازه گیری ( همان km/h ) بیان کردن روش محاسبه ی آن کمیت نیست ! 
همچنین در دیدگاه قبلی شما اشاره نمودید که معنای عبارت kilo meter per hour در فارسی " کیلومتر بر ساعت " است !!! به نکته ی بسیار خوبی اشاره کردید اما اینطور نیست ! 
معنایkilo meter per hour در فارسی همان " کیلو متر در ساعت " می باشد . اگر در لغت نامه های علمی و یا حتی مترجم گوگل جست و جو کنید خودتان متوجه خواهید شد !
اگر خود واژه ی انگلیسی"per" را که مورد بحث ما است در نظر بگیریم در زبان فارسی معنای "بر" نمی دهد ! بلکه معنای "در" یا "در هر " می دهد ( برای اطمینان از این موضوع می توانید در لغت نامه ها و یا مترجم گوگل ( برای ورود کلیک کنیــ!ــد ) جست و جو کنید . 
با سپاس از شما ... 

نظر سایر کاربران در این رابطه چیست ؟!
عالی بود ممنون 
نمی دونی کل زندگیم مشکلم درک همین دو تا بود خدایی نمی دونستم اینقد سادست . 
مرسی
پاسخ:
سپاس :) 
خوشحالیم . 
Like
پاسخ:
:)
۱۶ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۵۸ محمد رضا عقیلی زاده
ساده و روان بود مرسی
پاسخ:
با تشکر از شما دوست گرامی . 
سرعت حاصل تقسیم مسافت پیموده شده بر زمان است درسته ؟؟؟ 
پاسخ:
بله . 
لایک داری 
پاسخ:
لطف دارید . 
سلام در جواب نطر های قبلی 
به نظر من هر دوش درسته ولی فکر کنم از جهاتی آقای نویسنده درست می گن و به نطر من کیلومتر در ساعت بگیم بهتره . 
ممنون
 همچنین خسته نباشید به آقای مدیر که به همه نظرات پاسخ میده
پاسخ:
سلام / از این که دیدگاه خود را در این رابطه بیان فرمودید خرسندیم . 
خستگی نداره ! انرژی هم میده بهمون :) 
موفق باشید ... 
مث همیشه عالی
پاسخ:
لطف دارید . 
۲۶ فروردين ۹۵ ، ۱۴:۰۹ اگه خدا قبول کنه .. ... یه بنده خدا
++++++
پاسخ:
×××× :)
گل کاشتی 
پاسخ:
سپاس دوست گرامی :) 

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما