فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

فیوز چیست و چگونه کار می کند ؟

پنجشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۲:۰۷ ب.ظ
شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که فیوز برق چیست و چگونه کار می کند ؟ در اینجا و در بخش پرسش و پاسخ های سایت فیزیک برای زندگی ، به این پرسش پاسخ خواهیم داد :

فیوز چیست و چگونه کار می کند »
" فیوز ها (Fuse) " در اصل نوعی ترمز آتش هستند ؛ نقاط ضعف عمدی ای که اگر جریان برق از حد مشخصی در مدار سیم کشی ، بیش تر شود ، متلاشی می شوند تا از ایجاد آسیب یا آتش سوزی جلوگیری کنند ( عبور جریان بیش از حد تعیین شده از مدار می تواند خطرات و آسیب های جبران ناپذیری داشته باشد و موجب بروز آتش سوزی و حتی انفجار در سیم کشی و دستگاه های مصرفی شود ) .
این ویژگی به لطف مولفه ی مرکزی فیوز ، که نوار یا رشته ای فلزی و نازک که ظرفیت گسیختگی پایینی دارد ، ایجاد می شود .
" ظرفیت گسیختگی فلز (Metal rupture capacity) " به بیشینه ی جریانی گفته می شود که می تواند به شکل ایمن از آن عبور کند ، در حالی که هر میزانی بالاتر از آن باعث ذوب شدگی و در نتیجه از هم گسیختگی فلز و مدار می شود . روی ، مس ، نقره و آلومینیوم جزء متداول ترین فلزاتی هستند که به عنوان سیم فیوز استفاده می شوند ، سیم فیوز بین دو پایانه ( ترمینال ) قرار دارد و درون ماده ای عایق پوشانده شده است . اگر سر ریز جریان برق در مدار رخ دهد ، فیوز سوخته و مدار را قطع می کند و در نتیجه میزان خرابی را به کم ترین حد ممکن می رساند ، در این حالت شما برای راه اندازی دوباره ی مدار ، کافیست تنها فیوز را تعویض کنید ، این در حالیست که اگر فیوز وجود نداشت ، ممکن بود ناچار به تعویض کل مدار شوید !
عکس فیوز
تصویری از نوعی " فیوز " : پاره شدن رشته ی فلزی که درون کپسول شیشه ای قرار دارد ، باعث سوختن فیوز و در نتیجه قطع جریان برق خواهد شد . ( برای دیدن تصاویر بیش تر از انواع فیوز ها " ایـنـجـا " کیک کنید )



اگر در رابطه با این مطلب پرسشی دارید می توانید از ما بپرسید ! ( از طریق بخش نظرات همین پست ) ، همچنین اگر شما نیز پرسشی دارید که پاسخی برای آن نیافته اید ، کلید آن در دست ماست ! از ما بپرسید تا در اولین فرصت ممکن پاسخ دهیم ...

در رابطه با این مطلب دیدگاه و یا در راستای بهبود آن پیشنهادی دارید ؟! در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید . 
با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۲)

خیلی خیلی عالی بود ، واقعا ممنونم ، خیلی عالی و به زبان ساده بیان کرده بودید که واقعا کارم رو راه انداخت .
پاسخ:
سپاسگزاریم از شما .
جالب بود .
پاسخ:
متشکریم .

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما