فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

نیروی خالص

چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۲۲ ب.ظ

نیروی خالص » تغییر در حرکت ناشی از یک نیرو یا ترکیبی از آنهاست ( در ادامه ی مطالب تغییر حرکت را شتاب خواهیم خواند ) . نیرو به ساده ترین شکل ، به صورت فشار یا کشش است ، منبع آن می تواند گرانشی ، الکتریکی ، مغناطیسی ، یا صرفاً تلاش عضلانی باشد . وقتی بیش از یک نیرو بر جسمی وارد شود ، نیروی خالص  را در نظر می گیریم . مثلاً ، اگر شما و دوستتان جسمی را با نیرو های مساوی در یک جهت بکشید ، نیرو ها با هم ترکیب می شوند و نیروی خالصی دو برابر نیروی شما تولید می کنند . اگر هر یک از شما با نیرو های مساوی جسمی را در جهت های مخالف بکشید ، نیروی خالص صفر می شود . نیرو های مساوی و در جهت های مخالف اثر هم را خنثی می سازند . یکی از نیرو ها را می توان منفی نیروی دیگر در نظر گرفت ، و جمع جبری آن دو صفر می شود ، که نیروی خالص حاصل را صفر می سازد .

شکل 1 در زیر ، نشان می دهد که نیرو ها چگونه با هم ترکیب می شوند و نیروی خالصی را تولید می کنند . جفت نیروی 5 پوندی در یک جهت نیروی خالص 10 پوندی را به وجود می آورند  . اگر 10 پوند نیرو به طرف راست و 5 پوند به طرف چپ وارد شود ، نیروی خالص 5 پوند به طرف راست وارد می شود ( نیرو ها در این شکل با پیکان نشان داده شده اند ) .  کمیتی چون نیرو را که هم اندازه دارد و هم جهت کمیت برداری می نامند . کمیت های برداری در فیزیک را می توان با پیکان هایی نشان داد که طول و جهت آن ها اندازه و جهت آن کمیت را نشان می دهد ( در ادامه ی مطالب فیزیک برای زندگی بیشتر درباره ی بردار ها صحبت می کنیم ) .

نیروی خالص

شکل 1 - نیروی خالص

مطالب مرتبط : کوپرنیک و زمین متحرک ، ارسطو و حرکت  ، آزمایش گالیله و سطح شیب دار ، قانون اول حرکت نیوتون

نظر شما در مورد نیروی خالص چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۱۲)

عالی بود ، خیلی در این مورد تحقیق کرده بودم بالاخره جوابمو گرفتم
پاسخ:
خوشحالیم که تونستیم به پرسشتون پاسخ بدیم . 
۲۴ تیر ۹۴ ، ۱۸:۵۴ بهاره تهرانی
تشکر فهمیدم

پاسخ:
با تشکر از شما |
۱۵ آذر ۹۴ ، ۱۹:۱۴ فرحان رحیمی
good
very good
very very GOOD
پاسخ:
با تشکر از شما . . . 
خوب بود
پاسخ:
متشکریم . 
خیلی برام مفید بود . ممنون
پاسخ:
سپاسگزاریم .
اگر یک نیرو از پایین و یکی از چپ وارد شود نیروی خالص چگونه حساب میشه .

پاسخ:
با سلام ؛ باید بردار  برآیند اون نیرو ها رو در نظر بگیرید ، با این روش می توانید جهت و اندازه ی نیرو را نیز محاسبه کنید .
اما در حالت کلی نیرویی که به سمت پایین وارد می شود موجب افزایش اصطکاک شده ، و تاثیر نیروی وارد شده از سمت چپ را می تواند خنثی کند .
نیروی خالص صفر یعنی چی

پاسخ:
یعنی برایند نیرو ها صفر هست و کاری انجام نمیگیره .

با تشکر از زحمات شما
پاسخ:
خواهش می کنیم .
با تشکر  اما چیزی متوجه نشدیم اه
پاسخ:
سپاسگزار ، هر جا نیاز هست بفرمایید تا توضیح بدیم :)
ممنونم
پاسخ:
ما هم از شما سپاسگزاریم .

کاش اطلاعات بیشتر بود

نیروی خالص Fبه جسمی به جرم mکه روی یک سطح افقی قرار دارد وارد شده به آن شتاب ۲۴m/s میدهد اگر این نیرو بر جسمی به جرم ۲+m وارد شود به آن شتاب۲۳ میدهد اندازه Fو m را حساب کنید

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما