فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

شتاب

پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۵ ق.ظ

در مطالب قبلی " فیزیک برای زندگی " به موضوع حرکت ، سرعت و بحث هایی پیرامون آن پرداختیم ، حال می خواهیم با " شتاب " که یکی از مفاهیم مهم و اساسی در علم فیزیک می باشد ، بیش تر آشنا شویم . با ما همراه باشید ... 

شتاب Acceleration » سرعت یک جسم متحرک ، با تغییر اندازه ی سرعت آن ، یا تغییر جهتش و یا هر دو می تواند تغییر کند . چگونگی تغییر سرعت ، همان شتاب است ! به عبارت دیگر ، به نسبت تغییرات سرعت به بازه ی زمانی این تغییرات ، شتاب می گویند . 

شتاب1

ما با شتاب گرفتن اتومبیل آشناییم . هنگامی که راننده پدال گاز را ( شتاب دهنده ) فشار می دهد ، سرنشینان با فشرده شدن به صندلی هایشان احساس شتاب گرفتن پیدا می کنند . مفهوم مهمی که شتاب را مشخص می کند تغییر است . فرض کنید در حال رانندگی هستیم و در 1 ثانیه سرعت خود را به طور منظم از 30 کیلومتر در ساعت به 35 کیلومتر در ساعت ، و سپس در ثانیه ی بعد به 40 کیلومتر در ساعت ، و ثانیه ی پس از آن به 45 کیلومتر در ساعت و ...افزایش می دهیم . ما سرعت خود را در هر ثانیه ، 5 کیلومتر در ساعت افزایش می دهیم . این تغییر سرعت ، همان چیزی است که آن را در فیزیک شتاب می نامیم . 
شتاب
در اینجا ، شتاب 5 کیلومتر در ساعت ثانیه است ( به اختصار 5km/h.s ) . توجه کنید که یکای زمان دو بار وارد می شود . یک بار برای یکای سرعت و دوباره برای بازه ی زمانی که در آن سرعت تغییر می کند ( البته در اینجا " کیلومتر در ساعت ثانیه " یکای استاندارد SI برای کمیت فیزیکی " شتاب " نیست ! کمیت استاندارد SI ، متر بر مجذور ثانیه m/s2 می باشد که احتمالا برای شما نیز آشنا تر است ! ) . 
به همین ترتیب ، توجه کنید که شتاب فقط تغییر کل در سرعت نیست ؛ بلکه آهنگ زمانی تغییر ، یا تغییر در ثانیه ، در سرعت است . 
اصطلاح شتاب در فیزیک هم در مورد افزایش سرعت به کار می رود و هم برای کاهش آن . مثلا می گوییم ترمز های اتومبیل ، شتاب های کند کننده ی بزرگی تولید می کنند و موجب کاهش سرعت و ایستادن اتومبیل می گردند ؛ یعنی در هر ثانیه ، کاهش شدیدی در سرعت اتومبیل به وجود می آورند . این را اغلب شتاب منفی می نامیم . شتاب منفی را هنگامی تجربه می کنیم که راننده ی اتوبوس یا اتومبیل ترمز کند و ما ناگهان به جلو خیز بر می داریم . هرگاه در مسیر منحنی حرکت کنیم ، حتی اگر حرکت با اندازه ی سرعتی ثابت باشد ، شتاب می گیریم ، زیرا جهت حرکت تغییر می کند ، در نتیجه سرعتمان نیز دائما تغییر می کند . وقتی در معرض این نوع شتاب قرار می گیریم که ناگهان به طرف بخش خارجی منحنی بچرخیم . از این رو بین اندازه ی سرعت و سرعت فرق می گذاریم و شتاب را به صورت آهنگ تغییر سرعت تعریف می کنیم ، تا هم شامل تغییر اندازه و هم تغییر جهت باشد . 
هر کسی که در اتوبوس شلوغی ایستاده باشد ، تفاوت سرعت و شتاب را احساس کرده است . به استثنای خیابان های پر دست انداز (!) می توانید خیلی راحت در اتوبوسی بایستید که با سرعت ثابتی حرکت می کند ، حتی می توانید سکه ای را بالا بیندازید و آن را درست مانند زمانی که اتوبوس ساکن است ، بگیرید . فقط هنگامی که اتوبوس شتاب می گیرد ( سرعت می گیرد یا کند می شود و یا می پیچد ) در ایستادن دچار مشکل می شوید ! 
برای سهولت بیشتر ، ما سعی می کنیم فقط به حرکت در خط راست بپردازیم . وقتی حرکت را در خط راست ( و بدون تغییر جهت ) در نظر می گیریم ، معمولا اندازه ی سرعت و سرعت را ، یکسان در نظر می گیریم . هنگامی که جهت تغییر نکند ، شتاب را می توان به صورت آهنگ تغییر اندازه ی سرعت بیان کرد . 

خود را بیازمایید !
شتاب اتومبیل مسابقه ای که با سرعت ثابت 400km/h از کنار شما رد می شود چقدر است ؟
پاسخ :: خیلی ساده ! در پرسش بالا از کلمه ی " سرعت ثابت " استفاده شده و این به معنای آن است که شتاب صفر است ، زیرا هنگامی که سرعت ثابت باشد و تغییری نکند ، شتابی نیز وجود نخواهد داشت ! توجه کنید که اندازه ی سرعت مهم نیست ، مهم میزان تغییرات آن است . 

در رابطه با این مطلب دیدگاه و یا در راستای بهبود آن پیشنهادی دارید ؟! در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید . 
مطلب قبلی را در این باره ببینید :: سرعت 

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۱۱)

سلام ، مثل همیشه واقعا عالی ، ساده و مختصر و مفید بود . 
دستتون درد نکنه . 
پاسخ:
سلام ، لطف دارید دوست گرامی ، وظیفه ی ماست ...
خیلی عالیه من واقعا لذت می برم یه نفر این جوری به فیزیک اهمیت میده. البته من به اندازه شما فیزیکدان نیستم ولی یکی از دغدغه هام اخیرا این بود که فیزیک رو چطور میشه به زبان ساده آموزش داد و دیگران رو بهش علاقه مند کرد. خسته نباشید!
پاسخ:
متشکریم لیموی عزیز :)
بالاخره اگر ما اهمیت ندیم پس کی بده ؟ آرزو می کنیم آدمای بیش تری تو این عرصه فعال باشند . 
بله ، ما سعی می کنیم تا جایی که میشه ساده و روان باشه ، اما کار واقعا دشواریه ( به دلایلی ) ! 
شما هم ، خسته نباشید :)
۲۴ تیر ۹۵ ، ۱۴:۴۵ فردی خیر خواه
خوب بود ، ممنون . 
پاسخ:
:)
سلام امتیاز + دادم بهتون . 
فقط یه سوال ببخشید یعنی چی اندازه ی سرعت و سرعت ؟ چه فرقی داره مگه ؟!
پاسخ:
سلام و تشکر . 
در مطالب قبلی نیز به این موضوع اشاره شده بود ، منظور ما از " اندازه سرعت " ، تنها مقدار عددی آن هست ، مثلا 50 ، 30 یا 20 کیلومتر در ساعت ؛ اما " سرعت " هم مقدار عددی آن ، و هم جهت حرکت را شامل می شود ، مثلا با سرعت 50 کیلومتر در ساعت به طرف شمال . زیرا سرعت نیز ، مانند نیرو و ... در فیزیک کمیتی برداری ( جهت دار ) است . 
سلام
کاربردی و خوب بود ؛ دونستن اینجور چیزها که باهاشون هر روز سر و کار داریم ؛ واقعا ضروری هست !
خیلی ممنون
پاسخ:
سلام ؛ سپاسگزاریم ، بله ، ما روزانه از بسیاری از قوانین فیزیک استفاده می کنیم و بسیاری از آن ها در زندگی روزانه نقش اساسی دارند و بدون آن نمیشه زندگی کرد ! 
مثلا درست کردن چای ، دوچرخه سواری ، خنک نگه داشتن یخچال و ... ( این ها همین الان به ذهنم رسید ツ ) با استفاده از علم فیزیک هست . 
۲۴ تیر ۹۵ ، ۱۸:۴۸ مدیر اصلی
مثل همیشه فوق العاده بود . ممنون . 
پاسخ:
امیدواریم مفید واقع شده باشه ...
خیلی ساده و خوب گفتین واقعا همیشه مشکلم همین بود :)
پاسخ:
خوشحالیم اگر مشکلتون در این زمینه حل شده :)
سلام ، جالب بود ، با تبادل لینک موافقین ؟ لطفا تو وب سایت خودم جابشو بدین .
پاسخ:
سلام ، متشکریم . 
بله ، موافقیم !
۰۱ بهمن ۹۵ ، ۱۱:۵۶ 𝓂𝑜𝒽𝓈𝑒𝓃 𝒻𝒶𝓇𝒶𝒿 シ
فیزیک با طعم لذت! پست هاتون خیلی جالب هستند. فیزیک رو از یک کابوس در آوردید و به یک رویا تبدیل کردید خیلی ممنون :)
راستش نمیدونم از امکانات اختیاری استفاده از کد های جاوا رو خریداری کردید یا نه ولی اگه خریداری کردید پیشنهاد میدم حتما تو پست هاتون از برنامه ی (چیستا) بگذارید باز هم ممنون لطف کردید... *-*
پاسخ:
سلام ؛ واقعا سپاسگزاریم :)
بله ، حتما ؛ در این زمینه نیز اقدام خواهیم کرد ...
۱۷ بهمن ۹۵ ، ۱۲:۴۳ مرتضی رضائی
فوق العاده بود .
پاسخ:
سپاسگزاریم .
عالی بود ، خیلی کمکم کرد .
پاسخ:
خداروشکر :)

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما