فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

انرژی آب چیست

پنجشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۳۶ ق.ظ

انرژی برق آبی یا هیدرو الکتریک چیست » انرژی آب ، انرژی آب انرژی ای است که از نیروی آب های جاری به دست می آید . از آن جایی که بخش زیادی از انرژی حاصل از نیروی آب برای تولید الکتریسیته مصرف می شود ، به نیروی برق - آبی ( هیدروالکتریک ) نیز معروف است . انرژی برق آبی سرچشمه ی انرژی تجدیدپذیر ( نو شدنی ) به شمار می رود ، چرا که آب در چرخه ی طبیعی خود به رودخانه ها می ریزد . استفاده از نیروی آب های جاری که یکی از قدیمی ترین سرچشمه های انرژی تجدید پذیر است ، از گذشته های بسیار دور و در گستره ی زیادی کاربرد داشته است و نیروگاه های برق آبی بیش از صد سال پیش به کار افتاده اند .

نیروگاه های برق آبی ( هیدروالکتریک )

در یک نیروگاه برق آبی ، آب به سمت توربین ها هدایت می شود . وقتی آب با پره های توربین برخورد می کند ، توربین را به چرخش در می آورد و توربین نیز یک مولد برق را به کار می اندازد و الکتریسیته تولید می کند . توربین ها و مولد های برق انرژی حرکتی آب را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند . نیروگاه های برق آبی انواع مختلفی دارند ، رایج ترین نوع نیروگاه های برق آبی ، نوع مخزنی است که در آن سدی بر روی رودخانه می سازند . آب رودخانه پشت سد جمع می شود و دریاچه ای به وجود می آید . در این نیروگاه ها آب در تمام سال به طور یکنواخت به سمت توربین ها هدایت می شود . حتی زمانی که شدت جریان آب رودخانه کم و زیاد می شود ، آب با سرعت یکنواختی در توربین ها حرکت می کند . نیروگاه برق آبی تزریقی ، نوع دیگری از نیروگاه های برق آبی است که در آن ، آب جاری رودخانه ، توربین را به کار می اندازد . در این نوع نیروگاه ، به دو مخزن آب نیاز داریم که یکی از آن ها بالا تر از دیگری قرار دارد . در آغاز شب که میزان مصرف برق زیاد می شود ، آب ذخیره شده در مخزن بالایی رها می شود تا توربین ها را به حرکت در آورد ، اما هنگامی که مصرف برق کم می شود ، برق تولید شده ی اضافی در مولد ها ، تلمبه هایی را به کار می اندازد که آب را از مخزن پایینی به مخزن بالایی می برد تا در موقع نیاز ، دوباره از آب ذخیره شده در این مخزن استفاده شود .
سد های بزرگ
همه ی نیروگاه های برق آبی بزرگ ، از نوع نیروگاه های مخزنی هستند . برای تهیه ی آب نیروگاه های برق آبی ، سد های بزرگی در نقاط مختلف جهان ساخته شده است . ساخت این سد ها نه تنها از وقوع سیلاب ها جلوگیری می کند ، بلکه از آب این سد ها برای آبیاری زمین های کشاورزی نیز استفاده می کنند . Nایتایپو نمونه ای از این سد های بزرگ است که بین برزیل و پاراگوئه ساخته شده است . 18 توربین این سد ، 12600 مگاوات الکتریسیته تولید می کنند که 25% برق مصرفی برزیل و 75% برق مصرفی پاراگوئه از این نیروگاه برق آبی فراهم می شود .
مشکلات نیروگاه های برق آبی
نیروگاه برق آبی ، یک سرچشمه ی انرژی تجدیدپذیر ( نو شدنی ) و کارآمد است و بسیاری از کشور ها در حال ساختن سد های بزرگ بر روی رودخانه هایشان هستند تا از انرژی آب های جاری بهره برداری کنند . متأسفانه ساختن این سد های بزرگ ، مشکلات زیست محیطی فراوانی به وجود می آورد . با ساختن این سد ها ، مسیر جریان آب رودخانه ها تغییر می کند و از شکل گیری جلگه های سیلابی در زمین های پیرامون رودخانه ها جلوگیری می کند . هنگام جاری شدن سیل و طغیان آب ، این زمین ها از رسوب ها و گل و لای پوشیده می شوند و زمین های کشاورزی نامرغوبی را به وجود می آورند . هم چنین در اثر تشکیل دریاچه های بزرگ در پشت سد ها ، ساکنان این مناطق مجبور می شوند از محل زندگی خود کوچ کنند ، زیستگاه های جانوران نیز زیر آب می رود ، عده ای کشته می شوند و عده ای از آن ها نیز چاره ای جز کوچ کردن به مکانی دیگر ندارند . ماهیان و دیگر گونه های آبزیان نیز هنگام عبور از لای پره های توربین ها ، زخمی یا کشته می شوند . همین مشکلات موجب شده است تا در آمریکا ازر فعالیت سد های بزرگ جلوگیری کنند . کارشناسان نیز در حال طراحی و ساخت توربین هایی هستند که برای آبزیان خطری ایجاد نکنند . به علاوه ی ساخت سد های بزرگ با مخالفت شدید گروه های دوستدار محیط زیست رو به رو شده است . توجه کنید که همه این مشکلات بخاطر تأمین انرژی برای انسان است !
بیاییم همه باهم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم ، دیگران صرفه جویی نمی کنند ؟ چرا ما نکنیم ؟


تولید انرژی الکتریکی از طریق یک نیروگاه برق آبی ( هیدروالکتریک )

نظر شما در مورد انرژی برق آبی و مزایا و معایب آن چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۷)

آرزو دارم در این شب های عزیز ....ناخواسته به دست آورید،،، آنچه را که بیصدا از قلبتان گذر کرده است.
پاسخ:
متشکریم از شما /
۱۸ تیر ۹۴ ، ۱۱:۱۰ بهاره تهرانی
سلام 
میشه یه توربین کوچک درست کرد واسه یه چشمه??
پاسخ:
بله ، می شه توربین های تولید الکتریسیته انواع مختلفی دارند . می شه برای چشمه هم یک مولد برق ساخت و انرژی برق تولید کرد . شاید ایده ی نسبتاً جدیدی باشه ! متشکریم .
سلام . ابتدا شما ما رو لینک کنین بعد به ما اطلاع بدین تا لینک کنیم.
ممنونم که به سایت منم سر زدین . یا علی
پاسخ:
سلام لینک کردیم | متشکریم .
سلام. لینک شدید. هاستینگ ما بر عهده ی رزبلاگ هست. با تشکر...
پاسخ:
متشکریم /
 نیروی زمین گرمایی را هم نمی توان برق ابی محسوب کرد ؟
پاسخ:
خیر !
Thanks for sharing your thoughts about انرژی.
Regards
پاسخ:
Thanks

خیلی عالی بود من برای تحقیق پسرم استفاده کردم متن خیلی خوبی برای تحقیق هست خلاصه عالیییییییی بود

پاسخ:
خواهش میکنم دوست عزیز.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما