فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۲شهریور

در این مطلب قصد داریم پرسش هایی را در مورد سیاهچاله ها بیان کنیم . پرسش هایی که جزو شگفتی های کیهان محسوب می شوند .
1- سیاهچاله چیست ؟
سیاهچاله یک جرم سماوی بسیار چگال است که قادر به تولید یک میدان گرانشی بسیار بزرگ در اطراف خود است . اگر هر چیزی حتی نور وارد این میدان شود ، هیچ راه گریزی نخواهد داشت و به فنا می رود .
2- سیاهچاله چه شکلی است ؟
سیاهچاله به صورت متقارن کروی است و فضا - زمان اطراف خود را به شکل عسلی که دور یک قاشق تابانده شود به سمت خود می کشد . در این منطقه ی عجیب از فضا - زمان ، مشخص نیست که شما در جهت فضایی یا زمانی یا هر دو سفر می کنید .
3- چه اتفاقی برای نور می افتد وقتی وارد یک سیاهچاله می شود ؟
نور هم مکانند هم جسم دیگری وقتی به داخل سیاهچاله می افتد دیگر توانایی بازگشت ندارد ! و توسط سیاهچاله بلعیده می شود . نوری که بتواند از کنار یک سیاهچاله عبور کند ، به سمت بخش جدیدی از فضا - زمان منحرف می شود .
4- آیا چیزی می تواند از یک سیاهچاله فرار کند ؟!
هیچ چیز ، حتی اطلاعات ! این متناقص است . زیرا به گفته ی استیون هاوکینگ سیاهچاله ها در لحظات نهایی عمرشان تبخیر می شوند و از خود ماده تابش می کنند . در نتیجه باید بتوان این ذرات خارج شده را اندازه گیری کرد . اما هنوز هیچ کدام از تلسکوپ های ما قادر به چنین اندازه گیری نشده اند ! ناحیه ی اطراف سیاهچاله خالی از هر چیزی است . بنابراین برای حل این پارادوکس باید کگفت که هیچ چیز حتی اطلاعات هم توانایی گریز از سیاهچاله را ندارد .
5- چه اتفاقی در مرکز یک سیاهچاله می افتد ؟
ما نیز نمی دانیم چه اتفاقی در مرکز سیاهچاله می افتد ! زیرا قوانین فیزیک دیگر در آن ناحیه ی بسیار چگال به نام تکینگیی ، کارساز نیستند . بنابراین فیزیک دانان به دنبال کشف نظریه ی جدیدی هستند تا بتواند این تکینگی را توضیح دهد .
6- آیا سیاهچاله ها منفجر می شوند ؟
همان گونه که هاوکینگ گفته است ، سیاهچاله ها می توانند تبخیر شوند و حین این تبخیر جرم از دست می دهند . سرانجام تمام جرم خود را از دست می دهند و به صورت یک انفجار گاما ناپدید می شوند . البته هنوز کسی این انفجار را مشاهده نکرده است .
7- آیا حالت های دیگری از ماده به غیر از سه حالت جامد ، مایع و گاز در کهکشان های دیگر وجود دارد ؟
حداقل سه حالت دیگر از ماده در طبیعت وجود دارند و می توانند در کهکشان های دیگر یافت شوند . این حالت ها به موقعیت الکترون در اطراف هسته ی اتم بستگی دارند . اولین حالت پلاسما نام دارد و شامل اتم هایی می شود که بعضی از الکترون های خود یا همه آن ها را از دست داده اند . بخش باقی مانده یون نام دارد و دارای بار مثبت است . دریایی از الکترون ها و یون ها در پلاسما ، می توانند به راحتی میدان های الکتریکی و مغناطیسی حمل کنند . ستارگان عموماً از پلاسما تشکیل شده اند .
دوحالت دیگر ماده حالت های تبهگن هستند که در ستارگان مرده یافت می شوند . این حالت ها توسط کشش گرانشی تولید می شوند . ماده ای که از الکترون های تبهگن تشکیل شده باشد ، در کوتوله های سفید سفید یافت می شوند که در آن ها الکترون به سمت هسته ی اتم کشیده می شوند و یک حالت تبهگن ایجاد می کنند . مکاده ای که از باریون های تبهگن تولید شده باشد ، در ستاره های نوترونی یافت می شود . در این ستاره ها الکترون به سمت هسته کشیده و با پروتون ها ترکیب می شوند تا نوترون ها را به وجود آورند .

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک
۱۳شهریور

هیچ دوچرخه سواری هنگامی که با دوچرخه اش حرکت می کند ، در این فکر نیست که چگونه تعادل خود را بر روی دوچرخه ی در حال حرکت حفظ می کند . دست کم دو عامل وجود دارد که باعث می شود که دوچرخه سوار از روی دوچرخه ، به زمین پرت نشود ! یکی از این دو عامل ، « نیروی ژیروسکوپی » یا « نیروی چرخشی » است .
« ژیروسکوپ » دستگاه سنگینی است که به حلقه شباهت دارد و از چرخ و محور تشکیل شده است . ژیروسکوپ طوری بر روی محورش قرار گرفته است ، که اگر به هر طرف بچرخد ، مرکزش در یک نقطه ثابت باقی می ماند . هنگامی که چرخ ژیروسکوپ به حرکت در می آید ، در همان جایی که به حرکت در آمده بود ، باقی می ماند مگر آن که نیروی خارجی بر آن وارد شود و تغییرش بدهد .
چرخ های دوچرخه نیز هنگامی که شروع به چرخیدن می کنند ، یک چنین واکنشی را از خود نشان می دهند . تا زمانی که نیروی قابل توجهی از خارج به چرخ ها وارد نشده است ، چرخ ها در همان سطح و مسیر حرکت خواهند کرد . به این ترتیب ، این نیروی ژیروسکوپی است که دوچرخه را در حالت عمودی نگه می دارد .
دومین عاملی که باعث می شود تا دوچرخه سوار از روی دوچرخه اش بر زمین سقوط نکند ، نیروی گریز از مرکز نام دارد . نیروی گریز از مرکز طوری عمل می کند که باعث می شود اجسام از مرکز یک جسم چرخنده دور شوند . نیروی گریز از مرکز ، همان نیرویی است که وقتی شما داخل یک اتومبیل یا اتوبوس نشسته اید و اتومبیل به سرعت به طرف چپ می چرخد ، شما را به سمت راست می کشاند .
هنگامی که دوچرخه سوار احساس می کند که چیزی نمانده است که از روی دوچرخه اش بر زمین بیافتد ، چرخ جلو را به طرف جهت سقوطش می چرخاند . با انجام دادن این کار ، نیروی گریز از مرکز دوچرخه سوار را دوباره به حالت عمود و تعادل در خواهد آورد .
در این حالت ، مسیر حرکت دوچرخه نخست به سمت راست و سپس به سمت چپ انحنا بر می دارد زیرا دوچرخه سوار هر بار که نزدیک است تعادل خود را از دست بدهد و سقوط کند ، مسیر خود را اصلاح می نماید . به عبارت صحیح تر ، می توانیم بگوییم دوچرخه سوار بدون آن که فکرش را بکند ، چرخ دوچرخه را طوری حرکت می دهد که نیروی گریز از مرکز بتواند او را در حالت تعادل نگه دارد .

دوچرخه سواری
آیا تاکنون با خود اندیشیده اید که چرا دوچرخه سواران از روی دوچرخه سقوط نمی کنند ؟!

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...


گروه فیزیک
۱۱شهریور

با وجود پیشرفت های تکنولوژی ، دانشمندان هنوز نتوانسته اند از ویژگی های عجیب و غریب کاغذ های مچاله به طور کامل سر در بیاورند !

تاکنون به راز هایی که ممکن است در کاغذ های مچاله و بازیافتی نهفته باشد ، فکر کرده اید ؟ اگر چه در نگاه اول به نظر ساده و حتی بی اهمیت می رسد اما می توانید یک برگ کاغذ بردارید و آن را مچاله کنید تا ببینید با این عمل ساده چه اتفاق عجیبی برای کاغذ می افتد ! کاغذ مچاله شده را به سمت سطل بازیافت پرتاب کنید . تاکنون از خود پرسیده اید چه چیزی می توانید یک برگ کاغذ شل و ول را به چنین پرتابه ی خوبی تبدیل کند ؟! برای یافتن پاسخ این پرسش ، در ادامه با فیزیک برای زندگی همراه باشید . . .
برای مشاهده ی ادامه ی مطلب اینجا کلیک کنید . . .

گروه فیزیک
۰۸شهریور

جرم سیاهچاله ها چگونه تخمین می شود ؟! » اخترشناسان قادر نیستند سیاهچاله ها را مستقیماً مشاهده کنند ، اما می توانند به مطالعه ی ستارگانی بپردانزند که در حال گردش به دور آن ها هستند . با اندازه گیری دقیق سرعت حرکت و شعاع مدار این ستارگان ، اخترشناسان می توانند جرم سیاهچاله را با استفاده از قوانین گرانش استخراج کنند . این روش برای برای ستارگانی که به دور سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری در گردش هستند ، به کار گرفته شده است . بر همین اساس ، سیاهچاله ی مرکزی کهکشان ما ، حدود سه میلیون برابر خورشید جرم دارد . با میانگین گیری از سرعت تمام ستارگانی که به دور سیاهچاله ی مرکزی کهکشان آندرومدا ( نزدیک ترین همسایه ی کهکشانی ما ) در گردش هستند ؛ اخترشناسان دریافتند که جرم این سیاهچاله ، 30 برابر خورشید ماست .

روش دیگر اندازه گیری جرم سیاهچاله ها ، استفاده از مدل ریاضی است که نشان می دهد چگونه ماده با حرکتی مارپیچی به درون سیاهچاله سقوط می کند . با مقایسه ی مشاهدات انرژی منتشر شده ی این مواد با نتایج مدل ، اخترشناسان به راحتی می توانند جرم یک سیاهچاله را تخمین برنند .

سیاهچاله

حتی نور نیز نمی تواند از میدان گرانشی عظیم یک سیاهچاله فرار کند !

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک
۰۶شهریور

شکست دیوار صوتی چه صدایی دارد ؟! » وقتی جسمی در هوا با سرعتی نزدیک به سرعت صوت حرکت کند و سرعتش را آن قدر افزایش دهد که از سرعت صوت هم بگذرد ، با پدیده ای مواجه می شود که اصطلاحاً به آن شکست دیوار صوتی می گویند . حرکت اجسام در هوا باعث ایجاد صدا ( امواج حرکتی ) در آن می شود . اما ، این اجسام با سرعت از جسم دور می شوند . وقتی سرعت جسم در حال حرکت به سرعت صوت خیلی نزدیک می شود ، امواج صوتی در جلوی جسم تجمع می یابند . در واقع می توان گفت هواپیما با سرعت خود صوت امواج را تعقیب می کند و بدین ترتیب در نزدیکی سرعت صوت موج های صوتی به نحو فزاینده ای در جلو ی جسم بیش تر می شوند . ماهیت امواج صوتی چیزی نیست جز فشار و گرمایی که در هوا به صورت موج حرکت می کند و تجمع امواج صوتی در جلو ی جسم متحرک به معنی تجمع این فشار و گرمای فزاینده در جلوی جسم است ؛ وضعیت حرکت جسم متحرک با سرعت زیاد در هوا درست مثل قایقی است که در آب با سرعت حرکت می کند و باعث ایجاد موج در نوک قایق می شود . وقتی جسم در حال حرکت از سرعت صوت هم عبور کند ، ناگهان از میان هوای فشرده و داغی که در جلوی خود تجمع کرده عبور می کند و تمام انرژی جمع شده در این امواج فشرده شده و ناگهان به گوش می رسد ؛ برای همین صدایی شبیه به صدای انفجار تولید می کند . هاله ی سفید رنگ اطراف جسم پرنده نیز ، در گذر از سرعت صوت بر اثر تجمع بخار آب موجود در هوا ، به صورت قطره های ریز آب پدید می آید  ( مانند تصویر زیر ) .

منبع دیسکاور ( ترجمه شده )

شکستن دیوار صوتی
شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیمای جت مافوق صوت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک
۰۵شهریور

بیش از 2000 سال قبل ، دانشمندان یونان باستان با برخی مفاهیم فیزیک که امروزه مطالعه می کنیم آشنا بودند . آن ها شناخت خوبی از برخی ویژگی های نور داشتند ، اما ، در مورد حرکت سردرگم بودند . بیشرفت عظیم شناخت حرکت با گالیله و بررسی گوی های او روی سطح شیب دار به وقوع پیوست که در مطالب قبلی وبسایت فیزیک برای زندگی نیز بررسی شد . در این مطلب ( و دیگر مطالب مرتبط ) ، قاعده ی های حرکت را یاد می گیریم که در آن ها سه مفهوم اندازه ی سرعت ، سرعت ، و شتاب دخیل است . تسلط بر این مفاهیم خوب است ، اما اکنون کافی است که با آن ها آشنا شوید و بتوانید آن ها را از هم تشخیص دهید . در  ادامه ی مطالب با این مفاهیم بیش تر آشنا خواهید شد . در این جا فقط ساده ترین شکل حرکت - یعنی حرکت در خط راست یا حرکت خطی - را در نظر می گیریم .
حرکت نسبی است
همه چیز ، حتی چیز هایی که ساکن به نظر می رسند در حرکت هستند ! آن ها نسبت به خورشید و ستارگان حرکت می کنند . در حالی که این مطلب را می خوانید ، با سرعت 107000 کیلومتر در ساعت نسبت به خورشید و با سرعتی حتی بیش تر نسبت به مرکز کهکشان حرکت می کنید . هنگامی که درباره ی حرکت چیزی صحبت می کنیم ، همواره حرکت را نسبت به چیز های دیگر بیان می کنیم . اگر در راهروی اتوبوس متحرکی در حرکت باشید ، اندازه ی سرعت شما نسبت به کف اتوبوس احتمالاً با اندازه ی سرعت شما نسبت به جاده کاملاً متفاوت خواهد بود . وقتی می گوییم یک اتومبیل مسابقه به سرعت 300 کیلومتر در ساعت می رسد ، منظورمان نسبت به پیست اتومبیل رانی است . وقتی در مورد اندازه های سرعت اجسام  در محیط بحث می کنیم ، منظورمان نسبت به سطح زمین است ، مگر آن که خلاف آن ذکر شود . حرکت نسبی است .

در ادامه به بررسی های بیش تری در این مورد خواهیم پرداخت . . .

برای آشنایی با موارد مرتبط دیگر مطالب وبسایت فیزیک برای زندگی را ببینید ...

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

گروه فیزیک
۰۳شهریور

با سلام :)

یک بخش جدید !!

چند وقت پیش در یکی از وبلاگ هایی که در زمینه ی فیزیک فعالیت می کند ،  به مورد جالبی برخوردیم که فکر کردیم اگر ما هم چنین چیزی داشته باشیم می تونه مفید و جالب باشه . . . نشریه فیزیک ! ما قصد داریم تا برای وبسایت فیزیک برای زندگی هر ماه یک نشریه ی علمی و آموزشی بسازیم و اون رو در وب منتشر کنیم . این ایده رو ما از وبلاگ فراسوی فیزیک گرفتیم و گفتیم شاید مناسب باشه تا ما هم دست به چنین کاری بزنیم :)

فعلاً این نسخه ی آزمایشی هست و مشخص نیست که این روند ( به طور ماهانه یا هفتگی ) ادامه پیدا کنه ، این شما هستید که از طریق بخش نظرات همین مطلب نظر خودتون رو به ما اعلام می کنید و در تصمیم گیری به ما کمک می کنید .

البته این رو هم بگیم که زحمت طراحی این نسخه ی آزمایشی تماماً به عهده ی وبلاگ فراسوی فیزیک بوده و مدیرییت این وبلاگ ،  به طور افتخاری برای ما طراحی کردن . . . ( با تشکر از آقای آرمین یدالهی ) - مطالب این نشریه هم ( آزمایشی ) از مطالب قبلی وبسایت فیزیک برای زندگی انتخاب شدند .

البته تعداد صفحات فعلاً فقط دو تا است ! که اون هم فقط به خاطر اینه که این نسخه آزمایشیه :)

دریافت فایل pdf
برای دریافت در قالب یک سند پی دی اف بر روی " دریافت مستقیم " کلیک کنید | حجم : 807 کیلو بایت .

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب وارد فرمایید تا بررسی کنیم و ضمن اعمال تغییرات از روند ادامه ی این کار نیز مطلع شویم . . . با تشکر از شما .
توجه :: در صورت بروز مشکل در دانلود یا اجرای برنامه مورد را به ما گزارش کنید .

با فیزیک برای زندگی ، همراه باشید . . .
گروه فیزیک

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما