فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

چه کسی رادیم را کشف کرد؟

چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۴۹ ب.ظ

چه کسی رادیم را کشف کرد ؟ » رادیم عنصری است که همواره تشعشع ساطع می کند . چنین عناصری ، عناصر رادیواکنیو نامیده می شود . تشعشعی که توسط این عناصر منتشر می شود نیز اشعه ی رادیواکتیو نام دارد . رادیم در اثر انتشار اشعه ی رادیواکتیو ، به تدریج متلاشی شده ، به سرب تبدیل می شود . 1622 سال طول می کشد تا نیمی از این عنصر رادیواکتیو ، به تدریج به سرب تبدیل شود . این دوره را نیمه عمر رادیم می نامند . در 1622 سال بعد ، نیمه ی دیگر این عنصر هم از هم می پاشد و به سرب تبدیل می شود . اشعه ی رادیواکتیو ، بی اندازه قوی است . این اشعه از میان مواد مختلف از جمله بدن انسان عبور می کند . آیا می دانید چه کسی رادیم را کشف کرد ؟

رادیم در سال 1898 میلادی توسط ماری کوری و پی یر کوری کشف شد . داستان این کشف بسیار جالب است . در سال 1896 میلادی هانری بکرل ، پدیده ی رادیواکتیویته را گشف کرد . او متوجه شد که عنصر اورانیم ، نوعی اشعه ی نامریی منتشر می کند که از اشعه ی ایکس هم قوی تر است . در سال 1898 میلادی ماری کوری و پی یر کوری متوجه شدند که عنصر توریم نیز چنین تشعشعی ساطع می کند . آن ها آزمایش هایی بر روی سنگ پیچ بلاند انجام دادند . این سنگ ، سنگ معدن اورانیم است . آن ها می دانستند که در مقدار مشخصی از این سنگ ، چه مقدار اورانیم وجود دارد . اما شدت پرتوهایی که از این سنگ خارج می شد ، به مراتب بیشتر از شدت پرتوهایی بود که باید از اورانیم موجود در آن ساطع می شد .

ماری و پی یر کوری به این نتیجه رسیدند که عنصر ناشناخته ی دیگری در سنگ پیچ بلاند وجود دارد که خاصیت رادیواکتیویته ی آن به مراتب قوی تر از اورانیم است . آن ها برای استخراج این ماده چندین تن سنگ پیچ بلاند را تصفیه کردند و سرانجام صد میلی گرم رادیم بدست آوردند . رادیم خالص ، عنصری سنگین به رنگ سفید است . این عنصر هزاران برابر گران بها تر از طلاست ! مقدار رادیم خالص موجود در جهان بسیار اندک است . اشعه ی رادیواکتیو ، بی اندازه برای بدن خطرناک است . این اشعه می تواند پوست بدن را به شدت بسوزاند . عنصر رادیم دارای 16 ایزوتوپ ( اتم های یک عنصر را که عدد اتمی یکسان و عدد جرمی متفاوتی دارند ، ایزوتوپ های آن عنصر می نامند . ) مختلف است . از ایزوتوپ شماره ی 226 رادیم برای جلوگیری از رشد غدد سرطانی استفاده می شود .

همچنین ببینید : تولید انرژی هسته ای - همه چیز درباره ی اورانیم - همجوشی هسته ای - بمب اتمی - بمب هیدروژنی - راکتور اتمی چیست - کنترل شکافت هسته ای

نظر شما در مورد کاشف رادیم چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۰)

نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما