فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

همه چیز درباره اورانیم

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۲ ب.ظ

اورانیم چیست » اورانیم ( Uranium ) عنصر ی فلزی ، رادیواکتیو و نقره ای است . این عنصر به صورت اکسید اورانیم در سنگ پیچ بلاند یافت می شود .

اورانیم در سال 1789 میلادی توسط یک شیمیدان آلمانی کشف شد . هنری بکرل دانشمند فرانسوی ، در سال 1896 میلادی ضمن آزمایش هایی که بر روی ترکیبات اورانیم انجام می داد ، متوجه شد که این عنصر دارای خاصیت رادیواکتیوی ( Radioactive ) است .

اورانیم فلزی براق و سفید رنگ است ، ولی در مجاورت هوا تغییر رنگ می دهد و سیاه می شود . این فلز بسیار سنگین است ، به طوری که 0/028 متر مکعب از آن حدود نیم تن ( 500 کیلوگرم ) وزن دارد ! در گذشته از اورانیم برای رنگ آمیزی ابریشم و ظروف چینی استفاده می شد .

اورانیم طبیعی ترکیبی از دو ایزوتوپ 238 و 235 است . 99/27 درصد اورانیم موجود در طبیعت ، اورانیم 238 و 0/72 درصد آن ، اورانیم 235 است .

این فلز به دلیل داشتن دو ویژگی منحصر به فرد ، ماده ای بسیار گرانبها و با ارزش است . نخستین ویژگی آن ، داشتن خاصیت رادیواکتیوی است . اشعه ی رادیواکتیوی که از هسته ی اتم اورانیم خارج می شود ، کاربرد های بسیاری دارد . از این اشعه در کشاورزی ، صنایع مختلف ، زیست شناسی و تحقیقات پزشکی استفاده می شود . ویژگی دیگر اورانیم ، انرژی بسیار زیادی است که باشکافتن هسته ی این ماده به دست می آید . دانشمندان در سال 1938 میلادی پی بردند که اورانیم را می توان توسط ذرات نوترون بمباران کرد و هسته ی آن را شکافت . شکافت هسته ای روشی است که طی آن ، هسته ی اتم اورانیم 235 توسط ذرات نوترون بمباران شده ، به دو قسمت تقسیم می شود ، در نتیجه نیرو ( انرژی ) و گرمای بسیاری آزاد می شود . در سال 1945 میلادی بمب اتمی که با استفاده از همین روش ساخته شده بود ، در جنگ جهانی دوم علیه کشور ژاپن مورد استفاده قرار گرفت . پس از آن ، اورانیم ارزش و اهمیت روزافزونی یافت .

امروزه از انرژی حاصل از شکافت هسته ای برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود . جالب است بدانید که انرژی حاصل از یک کیلوگرم اورانیم با انرژی حاصل از سه میلیون کیلوگرم زغال سنگ برابر است . به همین جهت از اورانیم 235 به عنوان سوخت در راکتور های هسته ای استفاده می شود . انرژی حاصل از شکافت هسته ای در راکتور های اتمی ، برای حرارت دادن آب و تبدیل آن به بخار مورد استفاده قرار می گیرد . این بخار آب ، توربین های تولید برق را به حرکت در می آورد و موجب تولید نیروی الکتریسیته می شود .

از اورانیم برای جذی اشعه ی ایکس و اشعه ی گاما نیز استفاده می شود . از اکسید های اورانیم می توان به عنوان کاتالیزور در برخی فعل و انفعالات شیمیایی استفاده کرد .

چهار میلیونیم از پوسته ی زمین را اورانیم تشکیل داده است . ترکیبات اورانیم در سنگ ها نیز یافت می شوند . سنگ پیچ بلاند مهم ترین سنگ معدن اورانیم است . ذخایر اورانیم جهان بیش تر در انگلستان ، هند و آفریقا یافت می شوند . 


سنگ اورانیم

سنگ معدن اورانیم

نظر شما در مورد عنصر اورانیم چیست ؟

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

منبع چرا ؟ چطور ؟ چگونه؟ ( جلد 1 )

نوشته ی دکتر سونیتا گوپتا و دکتر نینا آگراوال

موسسه نشر و تحقیقات ذکر

دیدگاه های شما  (۰)

نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما