فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

انواع سوخت

چهارشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۶ ق.ظ

انواع گوناگون سوخت » سوخت ؛ به موادی گفته می شود که هنگام سوختن ، نور و گرما تولید می کنند . سوخت ها ، انرژی مورد نیاز ما برای گرم کردن ، پخت و پز ، تولید الکتریسیته و به حرکت در آوردن کشتی ها ، هواپیماها و اتومبیل ها فراهم می کنند .

سوخت ها دارای انواع مختلفی هستند . آن ها را به طور کلی می توان به سه گروه جامد ، مایع و گاز تقسیم کرد . سوخت های جامد شامل موادی مانند چوب ، زغال سنگ و کک اند . انسان هزاران سال از چوب به عنوان سوخت استفاده کرده است . این ماده نخستین سوختی است که مورد استفاده قرار گرفته است . پارافین و پیه دو نوع دیگر از سوخت جامدند . از این مواد معمولاً برای ساختن شمع استفاده می شود . در میان سوخت های جامد ، زغال سنگ همچنان پر مصرف ترین و فراوان ترین سوخت در جهان است . مصرف عمده ی این ماده در تولید نیروی برق است .

اکثر سوخت های مایع از نفت خام حاصل می شوند . بنزین ، نفت سفید و گازوئیل همگی از نفت خام به دست می آیند . در برخی از کشورها از الکل به عنوان سوخت استفاده می شود . روغن های گیاهی و حیوانی نیز نوعی سوخت مایع به حساب می آیند .

گاز طبیعی ، گاز زغال سنگ و گاز آب مهم ترین انواع سوخت های گازی شکل اند . گاز طبیعی بیشتر در پخت و پز و تولید حرارت مورد استفاده قرار می گیرد . این گاز را می توان در اعماق زمین و در مجاورت حوزه های نفتی یافت . گاز زغال سنگ مخلوطی از گاز های هیدروژن ، متان و هیدروکربن های دیگر ، منواکسید کربن و اندکی نیتروژن ، اکسیژن و کربن دی اکسید است . این گاز هنگام تبدیل زغال سنگ به کک تولید می شود . گاز زغال سنگ برای تولید الکتریسیته در کارخانه های ذوب فلزات به کار می رود . گاز آب ترکیبی از گاز های هیدروژن و منواکسید کربن است . این گاز با عبور بخار آب از روی کک داغ به دست می آید و از آن در صنایع گوناگون استفاده می شود . گاز بوتان نیز یکی دیگر از سوخت های مهم گازی شکل اند .

منابع اصلی انرژی در جهان

منابع اصلی تأمین انرژی جهان

نامتداول 3%

هسته ای کمتر از1 %

آب 1%

گاز طبیعی 20%

زغال سنگ 35%

نفت خام 40%


نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۵)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
****
** *** ***** ** **** ** ****** *** ******* * ****** ***** **** * *** * ****** * **** ** **** *** * **** * *** * **** ** **** **** **** ****** *******
******** ********** **** **** * **** ***** *** *** ***** ***** ***** **** * ***** **** ** **** ******* ** ** ****** ***** ** **** **** ****
******* *** ** *** **** ****** ** ***** *** *** **** **** ** ********* ** ***** ****
*** ***** ** ** ** **** ** ** ****** ******* * ***** **** *** ***** *** * ***** *** *** ** ***** * ****** ****
** **** ***** *** ****
***********
بعداز رسیدن به تعداد مناسب که زیاد هم طول نمیکشه ارسال روزانه شروع میشه
پاسخ:
بله ، مورد بررسی شد ؛ با تشکر از شما . 
۱۴ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۲۵ آرمین یدالهی
با سلام دوباره اشتباه . . .
مقدار استفاده ما از انرژی های فسیلی حدود 85% است و همچنین استفاده ما از انرژی هسته ای حدود 15% است.(در سراسر جهان)
اعداد و ارقام بالا برگرفته شده از کتاب به خاطر فیزیک که جدید التالیف است نوشته پرفسور والتر لوین.
در ضمن خواهشمندم منابع خود را ذکر نمایید مثلا مطلب زمین متحرک را از کتاب فیزیک مفهومی جلد 1 برداشته بودید اما هیچ اسمی از نام آن کتاب به عنوان منبع نبرده بودید .
با تشکر...

پاسخ:
با سلام ، نفت ، زغال سنگ و گاز طبیعی ( و تمامی مشتقات آن ) سوخت فسیلی محسوب می شوند . دوم این که بنا به آخرین اطلاعات ، این مقدار کمتر از 1 درصد گزارش شده است اما امکان افزایش این مقدار در آینده وجود دارد . و این که مطلب زمبن متحرک ، از کتاب fundamental of physics ویرایش 2008 به طور مستقیم ترجمه شده بود . . .
در رابطه با ذکر منابع ، برای جلوگیری از ایجاد پراکندگی و حفظ یکپارچگی ، ترجیح داده می شود تا منبع در متن اصلی ذکر نشود . اما ، در صورتی که علاقه مندید جهت مطالعه ی بیش تر از منابع نوشته ها مطلع شوید اطلاع دهید . بعضی از مطالب نیز تراوش شده از ذهن نویسندگان ما هستند و برخی دیگر ، به صورت بخش بخش از کتب و مراجع گوناگون تهیه شده است .  با تشکر
۱۴ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۱ آرمین یدالهی
ارقامی که دادم بر اساس کتاب جدیدی که انتشارات فاطمی آن را بیرون داده است بوده به ترجمه خانم منیژه رهبر
در ضمن سری به فیزیک مفهومی جلد یک مراجعه نمایید که بهترین کتاب فیزیک در چند سال اخیر در ایران شناخته شده است به ترجمه منیژه رهبر خواهید دید که حتی عنوان و تمام کلمات یکی است یک و تفاوت ندارد .
در ضمن متاسفانه من منابع اینترنتی برای اثبات حرف هایم ندارم اما منبع مکتوب تا دلتان بخواهد دارم و اگر به منابع که ذکر کردم مراجعه فرمایید خواهید دید که حرفهایم حساب شده است . . .
در ضمن جمع درصد های نفت و گاز و سوخت های فسیلی در مطلب شما 95% است اما این مقدار در کتاب به خاطر فیزیک 85% می باشد.
در ضمن پرفسور والتر لوین آدم بسیار با سابقه و یک دبیر فیزیک فوق العاده در mitاست ویدئو های آموزش فیزیک او در mit در اینترنت موجود است.
باز هم در خواست میکنم در مطالبتون حساسیت بیشتری به خرج دهید ...
چون آمار بازدید وبلاگتون بالاست به نظرم نباید اطلاعت ناقص یا نادرست در آن منتشر شود...
با تشکر.
پاسخ:
با سلام ، بله ، مترجم این اثر ، خانم رهبر مدتی از دانشجویانم در بخش تاریخ علم بود . ولی منبع اصلی کتابی بود که ذکر شد . ممکن است تغییراتی در آمار ها وجود داشته باشد که کاملاً طبیعی است و این مبنی بر غلط بودن نیست آمار ها از جهات متفاوتی بررسی می شوند و طبیعتاً یکسان بودن تمام آمار های اندازه گیری شده در جهان ممکن نیست . ما ، ترجیح می دهیم آماری را منتشر کنیم که توسط عموم محققین جهان پذیرقته شده است .
حتی در کتب درسی وزارت آموزش و پرورش جمهوری ایلامی ایران نیز ، این مقدار در حدود 90 درصد ذکر شده .
علی رغم این ها اگر بحثی وجود دارد حتما مطرح فرمایید .
در ضمن متشکریم که به همه ی پست های ما رای میدید :)
با تشکر و سپاس فراوان از شما . . .
۱۵ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۸ آرمین یدالهی
با سلام البته باید عرض کنم خانم رهبر در واقع دکترای فیزیک دارد و در بخش تاریخ علم تحصیل نکرده است ...
اگر فکر میکنید اشتباه است منبع خود اعلام کنید.
با تشکر...
پاسخ:
با سلام ، خیر اشتباه می فرمایید ، در هر مقطع دانشگاهی این واحد الزامیست . شما ، منبع خود را اعلام فرمایید ! با تشکر . 

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما