فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

ستاره ها

سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۰۹ ب.ظ
در شبی صاف و بدون ابر ، شاید بدون دوربین یا تلسکوپ هم بتوانید بیش از دو هزار ستاره را در آسمان ببینید . اما اگر از یک تلسکوپ یا دوربین استفاده کنید ، می توانید هزاران ستاره را در آسمان شب ببینید که نورشان بیش از اندازه ضعیف است و با چشم غیر مسلح نمی توان آن ها را دید .
بسیاری از ستاره ها در ظاهر مجموعه هایی را تشکیل می دهند که صورت های فلکی نام دارند . ستاره شناسان عهد باستان ، این مجموعه ی ستاره ها را بر پایه ی شکل ظاهری خاصی که داشتند ، نام گذاری می کردند . از میان صورت های فلکی ، تعداد کمی از آن ها مهم و بسیار معروفند که می توان صورت های فلکی اسد و عقرب را نام برد .
شناخت ستاره ها
ستاره ها نیز مانند خورشید ، کره هایی از گاز های داغ آتشین هستند که انرژی خود را به صورت انرژی نورانی و گرمایی و دیگر انواع تابش پخش می کنند . اندازه ی ستاره ها یکسان نیست . قطر ستاره های غول پیکر به صد ها میلیون کیلومتر می رسد ، در حالی که اندازه ی ستاره های نوترونی کم و بیش به اندازه ی یک شهر است .
ستاره ها به دلیل فاصله ی بسیار زیادشان ، خیلی کوچک به نظر می رشند . نور نزدیک ترین ستاره به زمین ، یعنی آلفای قنطوروس ، چهار سال طول می کشد تا به ما برسد . به همین دلیل ستاره شناسان می گویند این ستاره چهار سال نوری با ما فاصله دارد .
زندگی و مرگ ستاره ها
ستاره ها نیز مانند جانداران متولد می شوند ، زندگی می کنند و سرانجام می میرند . ستاره ها از توده ابری از گاز و غبار موجود در فضا تشکیل می شوند که سحابی نام دارد . نیروی گرانش موجب می شود بخشی از این ابر بزرگ گاز و غبار ، در هم فرو ریزد و در اثر همین فرو رفتن و فشرده شدن ، کره ای چگال تر ( سنگین تر ) را پدید می آورد . دمای این توده ی فشرده در مرکز آن به اندازه ای زیاد می شود که درون آن واکنش های هسته ای روی می دهد و سرانجام در پی آزاد شدن مقدار بسیار زیادی انرژی ، ستاره متولد می شود و شروع به درخشیدن می کند . مدت زمان زندگی یک ستاره و چگونگی مرگ آن به اندازه ی ستاره بستگی دارد . ستاره ای مانند خورشید پیش از آن که به پایان عمرش برسد ، تا ده میلیارد سال هم به درخشیدن خود ادامه می دهد . این ستاره پیش از مرگش منبسط می شود و به ستاره ی بزرگی به نام غول قرمز تبدیل می شود و رفته رفته به صورت یک کوتوله ی سفید در می آید .
ستاره های بزرگ تر عمر کوتاه تری دارند . زمانی که چنین ستاره هایی می میرند ، منبسط می شوند و جثه ای بسیار بزرگ پیدا می کنند که ابر غول نام دارد ، سپس انفجار بسیار بزرگی روی می دهد که ابرنواختر نام دارد و تکه های آن به اطراف پخش می شوند . در اثر این انفجار ، هسته ی ستاره فرو می ریزد و ستاره متراکم می شود و شاید به ستاره ی نوترونی بسیار چگال تری تبدیل شود که جرم یک سر سوزن از این ستاره به میلیون ها تن می رسد . با این که هسته ی ستاره به کلی ناپدید می شود و ناحیه ای با جاذبه ی بسیار زیاد به وجود می آورد که سیاهچاله نام دارد . نیروی جاذبه ی سیاهچاله ها به قدری زیاد است که حتی نور هم نمی تواند از میدان گرانش آن بگریزد . اختر شناسان بر این باورند که سیاهچاله ها انرژی کهکشان های فعال و پر انرژی را فر اهم می آورد .

مقایسه ستاره ها
ستارگان ، اندازه های گوناگونی دارند ؛ کوچک ترین ستاره در این تصویر ، خورشید است که کوچک ترین ستاره است .
یک ستاره ی سرخ ابر غول ، هزاران برابر از خورشید ما بزرگ تر است .

برای آشنایی با موارد مرتبط دیگر مطالب وبسایت فیزیک برای زندگی را ببینید ...

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۵)

بیشتر زمانها، پیشامدی که بسیار اندوه بار و ناامید کننده به نظر می رسد، سبب بروز بزرگترین دگرگونی در زندگی می شود.
پاسخ:
با سلام ، بله فکر می کنم منظورتون نابود شدن خورشید بود درسته ؟ :)
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ********* ******* * **** *** *** * ***** ***** *** **** ******* ** ******* ***** *** ****
 
پاسخ:
لطفاً از ارسال پیام های تبلیغاتی بپرهیزید .
۱۳ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۰ آرمین یدالهی
با سلام در پی سیاره نبودن پلوتو
باید عرض کنم حرف شما درست است که منابع علمی بدون تغییر باقی موندن ولی شما نباید اشتباهات آنها را تکرار کنید ...
پلوتو یک سیاره کوتوله است اما دلیل شما در پاسخ به نظر من نادرست بود
: در آگوست 2006 اتحادیه بین المللی ستاره شناسان تصمیم گرفت شرط هایی که باعث می شد یک جرم آسمانی سیاره باشد را تغییر بدهد شرط های جدیدی که تصویب شد از قرار زیر بوده و اکنون نیز است:
1-این جسم باید در مداری به دور خورشید گردش کند.
2- این جسم باید آنقدر بزرگ باشد که نیروی گرانش ، آن را کروی کرده باشد و به همان شکل هم باقی بماند.
3- گرانش آن باید تقریبا هر چیزی را هنگام حرکت آن به دور خورشید که در جلوی آن قرار می گیرد ، به خود جذب کند و مسیر حرکت مداری آن به دور خورشید صاف باشد.
حال بیاید شرایط بالا را با پلوتو مقایسه کنیم:
1- جواب برای پلوتو بله
2-جواب برای پلوتو بله
3- جواب برای پلوتو خیر سنگ های بسیاری در مسیر حرکت مداری پلوتو به دور خورشید وجود دارند. از آنجا که پلوتو سومین شرط را دارا نیست اکنون از مقام سیاره به سیاره کوتوله تنزل کرده است.
مطالب بالا برگرفته از کتاب دریچه ای به سوی کیهان پرفوسور هاوگینگ است. بر اساس مطالب فوق پلوتو با توجه به عوض شدن شرایط از سیاره به سیاره کوتوله تنزل پیدا کرد.
خواهشمند در ارائه مطالبتون حساسیت بیشتری به خرج دهید .
اگر سوال یا مشکلی وجود داشت به وبلاگ فراسوی فیزیک مراجعه و در قسمت نظرات مطرح فرمایید.
با تشکر...
پاسخ:
با سلام ، یکی از دلایلی که امروزه پلوتو را به عنوان سیاره نمی شناسند ، مدار کاملاً متفاوت آن است ؛  تمامی سیارات منظومه ی خورشیدی ، مدار هایی تقریبا یک راستا دارند این در حالیست که پلوتو در مداری کاملاً جداگانه حرکت می کند . ( لطفاً این تصویر را ببینید - کلیک کنید ) -- تصویر برگرفته از آرشیو دانشنامه رشد .
از آنجایی که هر روز اجرام آسمانی بسیاری ( گاهاً خیلی بزرگ ) کشف می شد . قوانینی برای پذیرش یک جرم آسمانی به عنوان سیاره نوشته شد . با این حال امروزه بسیاری از اخترشناسان هنوز پلوتو را به عنوان یک سیاره ی کامل و نهمین سیاره ی منظومه ی خورشیدی می دانند از این رو ، در بسیاری از کتاب ها برای پلوتو هنوز از پیشوند " سیاره " plant استفاده می شود .
در هر صورت با توجه به این که مطالب شما نیز صحیح می باشد ، اصلاحاتی در متن به وجود خواهد آمد . با تشکر از پیگیری شما .
در ضمن تقاضا می شود ؛ دیدگاه ها و بحث های خود را ، در زیر مطلب مربوطه وارد فرمایید . . .
سلام شما هم مارو لینک کنید
پاسخ:
با سلام ؛ ابتدا ما را لینک کرده ، و سپس درخواست دهید تا لینک شوید . با تشکر . 

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما