فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

خورشید ، ماه و زمین

شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۷ ب.ظ

خورشید ، ماه و زمین » خورشید فرمانروای منطقه ی ما در فضاست . خورشید ، این ستاره ی محلی ما ، همانند همه ی ستارگان آسمان شب است ، با این تفاوت که به ما بسیار نزدیک تر است . خورشید در فاصله ی 150 میلیون کیلومتری کره ی زمین قرار دارد و میلیون ها بار از دیگر ستارگان به زمین نزدیک تر است .

این ستاره ( خورشید ) مانند همه ی ستارگان ، مقدار بسیار زیادی انرژی در فضا پخش می کند که بیش تر به صورت انرژی گرمایی و نوری است . این انرژی کره ی زمین را جای مناسبی برای زندگی میلیون ها گونه از جانداران ، از گیاهان میکروسکوپی گرفته تا وال های غول پیکر ، ساخته است .

امروزه دانشمندان در پی یافتن راهکار هایی هستند تا خورشید در فراهم کردن انرژی انسان نقش بیش تری داشته باشد . در آینده ی نزدیک ، سرچشکه ی انرژی پایان پذیر ( تجدیدناپذیر ) مانند نفت و زغال سنگ ، به پایان می رسند . اما انرژی پایان ناپذیر خورشید ، هم چنان به سطح کره ی زمین گسیل می شود .

انسان مدت هاست که از انرژی خورشیدی استفاده می کند . مثلاً پیل های خورشیدی نیروی الکتریسیته ی فضاپیما ها را فراهم می کنند و نیروگاه های خورشیدی نیز با متمرکز کردن گرمای خورشید بر روی آینه های بسیار بزرگ ، نیروی برق تولید می کنند .

 

همجوشی هسته ای در خورشید

تصویری از خورشید

گردش روزانه ی زمین

هنگام روز حرکت خورشید را در پهنه ی آسمان می بینیم و فکر می کنیم که خورشید به دور زمین می گردد ، در حالی که چنین نیست . حرکت خورشید از یک سوی آسمان به سوی دیگر ، به این دلیل است که کره ی زمین در هر روز یک بار یه دور خود می گردد . همچنین زمین ضمن گردش به دور خود ، پیرامون خورشید هم می گردد که مدت زمان این گردش کامل 365/25 روز یا به بیان دیگر ، یک سال است .

کره ی زمین از لایه های گوناگونی ساخته شده است . زیر لایه ای از هوا به نام جو ، لایه ای سنگی و سخت و نازک به نام پوسته ، سطح زمین را پوشانده است . پوسته هم بر روی لایه ی سنگی و ضخیم تری به نام گوشته قرار گرفته است . مرکز کره ی زمین نیز که هسته نامیده می شود ، از توده ی بسیار بزرگی از مواد مذاب ساخته شده است که جنس آن از آهن و نیکل است .

پوسته ی زمنی از بخش هایی به نام ورقه ی قاره ای ساخته شده است که جا به جا می شوند . در اثر جا به جا شدن این ورقه ها ، قاره ها از یکدیگر فاصله می گیرند ، آتش فشان ها فوران می کنند یا زمین لرزه ها به وجود می آیند . همچنین در اثر عمل هوازدگی و جاری شدن آب در سطح زمین ، فرسایش روی می دهد که حتی بلند ترین کوه ها در اثر فرایند تدریجی فرسایش ، سرانجام به تپه هایی کوچک تبدیل می شوند .

 

کره زمین

زمین ، زیستگاه ما

ماه

درست همان طور که خورشید هنگام روز ، در آسمان نمایان می شود ، ماه نیز شب هنگام در آسمان خودنمایی می کند . ماه ، تنها قمر زمین به شمار می رود که ماهی یک بار به دور کره ی زمین می گردد . و در این مدت با توجه به آن که خورشید چه بخشی از کره ی ماه را روشن می کند ، شکل های ظاهری گوناگونی به خود می گیرد .

قطر کره ی ماه حدود یک چهارم قطر کره ی زمین است . از آن جایی که کره ی ماه کوچک تر است ، نیروی جاذبه یا گرانش کم تری نسبت به زمین دارد . اما گرانش ماه به اندازه ای است که سبب پیدایش جریان های جزر و مد در سطح آب های اقیانوس های زمین می شود .

کره ی ماه بدون جو و آب است و تا امروز ( 10 مرداد ماه 1394 هجری شمسی ) تنها جرم آسمانی است که انسان توانست قدم بر سطح آن بگذارد . بین سال های 1969 و 1972 میلادی ، دوازده فضانورد با سفر به کره ی ماه ، در سطح آن راه رفته اند .


تصاویری واقعی و زیبا از کره ی ماه

برای آشنایی با موارد مرتبط دیگر مطالب وبسایت فیزیک برای زندگی را ببینید ...

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۵)

سلام مطلب خوبی بود
لینک شدید
پاسخ:
سلام ، با تشکر و سپاس فراوان از شما . 
۱۱ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۴۵ خانومی مهربون

جالب بود

و ساده

یه ذره پیشرفت کنید

پاسخ:
سلام ، ما ، مبحث نجوم رو از اولش شروع کردیم :) در ضمن منظورتون از پیشرفت چی بود ؟
۱۱ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۹ خانومی مهربون
منظورم از پیشرفت
علم فیزیک روز بزارید
چیزایی که فیزیک جدید باهاش درگیره
پاسخ:
سلام ، چشم البته نظر ما ، بیش تر بر این هست که از مطالب کپی شده استفاده نکنیم . ولی چشم ، حتماً .
اره ...منم با خانومی مهربون موافقم....اخه مطالب وب رو ما
من یعنی.....
اکثرا تو کتابای درسی ،خوندیم....اگه میشد تخصصی تر
وباهمین سادگی مطلب بذارید..جذاب ترمیشد....
یه چیزای که تو کتابای دبیرستان نبوده...نیس...اما
جذابه و ساده بیان شده.....
+فیلم جالب بود.
پاسخ:
با سلام ، فکر نمی کنم خیلی این ها رو تو کتاب های درسی خونده باشید ^_^
ما ، قدم به قدم پیش می ریم و حتماً به موارد جالب تری هم می رسیم :)
ویدییوی رو هم که مشاهده کردید تماماً از تصاویر واقعی ساخته شده بود .
با تشکر و سپاس فراوان از شما .
با حال بود مخصوصا کلیپ آخرش
پاسخ:
متشکریم . 

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما