فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

ایزاک نیوتون که بود ؟

سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۵۱ ق.ظ
ایزاک نیوتون ( 1727 - 1642 ) که بود » ایزاک نیوتون در روز کریسمس سال 1642 پیش از موعد متولد شد ، و به زحمت جان سالم به در برد . او در همان سالی متولد شد ، که گالیله در گذشت . زادگاه او خانه ای واقع در مزرعه ی مادرش در وولستورپ ( Woolsthorpe ) ، واقع در لینکن شر ( Linconshire ) ، انگلستان بود . پدرش چند ماه پیش از تولد او درگذشته بود ، و او تحت سرپرستی مادر و مادربزرگ خود بزرگ شد . در کودکی ، هیچ نشانه ی خاصی از تیزهوشی در او نبود  ، و در چهارده و نیم سالگی او را از مدرسه درآوردند تا در مزرعه ی مادرش کار کند . در مزرعه کاملاً ناموفق بود ، زیرا ترجیح می داد کتاب هایی را بخواند که از دارو فروش همسایه قرض می کرد . یکی از عمو هایش ، که توان بالقوه ی علمی را در او تشخیص داد ، به او کمک کرد تا در دانشگاه کمبریج تحصیل کند . او 5 سال در آنجا بود ، و بدون هیچ امتیاز خاصی فارغ التحصیل شد .
طاعون سراسر انگلستان را فرا گرفت ، و نیوتون - این بار برای ادامه ی مطالعات خود - به مزرعه ی مادرش بازگشت . او در مزرعه و در 23 و 24 سالگی ، پایه های کاری را گذاشت که او را جاودان ساخت . مشاهده ی سیبی که از درخت به زمین افتاد موجب شد فرض کند نیروی گرانی تا ماه و فراتر از آن نیز گسترش یافته است ، و قانون گرانش عمومی را تدوین و از آن برای اسرار حرکت سیاره ها و کشند های اقیانوس که قرن ها قدمت داشتند استفاده کرد ؛ او حسابان را ابداع کرد ، که ابزار ریاضی بسیار مهمی در علم است ؛ کار های گالیله را توسعه داد و سه قانون بنیادی حرکت را تدوین کرد ؛ و نظریه ای در مورد سرشت نور تنظیم کرد ، و به کمک منشور ها ، نشان داد که نور سفید از رنگ های رنگین کمان تشکیل شده است . این آزمایش های با منشور بود که ابتدا او را مشهور ساخت .
نیوتون با فروکش کردن بیماری طاعون به کمبریج بازگشت و طولی نکشید که اعتبار خود را به عنوان استاد ریاضی دان تراز اول تثبیت کرد . استاد ریاضی اش به نفع او استعفا کرد ، و نیوتون استاد کرسی ریاضیات لوکاس ( Lucasian Professor ) شد . او این مقام را 28 سال حفظ کرد . در سال 1672 به عضویت انجمن سلطنتی انتخاب شد ، و در آنجا اولین تلسکوپ بازتابی جهان را به نمایش گذاشت . هنوز می توان آن را که در کتابخانه ی انجمن سلطنتی لندن نگه داری می شود با این نوشته مشاهده کرد : « اولین تلسکوپ بازتابی ، اختراع سر ایزاک نیوتون ، که با دست های خود او ساخته شده است . »
اما ، در 42 سالگی بود که نیوتون شروع به نوشتن بزرگ ترین کتاب علمی ای که تاکنون نوشته شده است یعنی اصول ریاضی فلسفه ی طبیعی ( Principia Mathematica Philosophiae Naturalis ) نمود . این کتاب را به زبان لاتین نوشت و آن را طی 18 ماه تکمیل کرد . کتاب در سال 1687 چاپ شد ، اما نسخه ی انگلیسی آن تا سال 1729 ، دو سال پس از درگذشت او ، به چاپ نرسید . وقتی از نیوتون پرسیدند چگونه توانسته است به این کشف های فراوان نایل شود ، پاسخ داد که او راه حل مسئله های خود را با جرقه های ناگهانی به دست نیاورده است ، بلکه با تفکر مداوم و طولانی و سخت موفق به کشف آن ها شده است .
وقتی نیوتون در 46 سالگی به عضویت مجلس انتخاب شد ، فعالیت او تا اندازه ای از علم منحرف شد . وی 2 سال در نشست های مجلس شرکت می کرد ولی هرگز نطقی ایراد نکرد . یک روز از جای خود برخاست و مجلس ساکت شد تا سخنان این مرد بزرگ را بشنود . « نطق » نیوتون بسیار مختصر بود ؛ او فقط خواست که پنجره را به علت کوران ببندند !
انحراف دیگر نیوتون از کار های علمی هنگامی رخ داد که به سمت سرپرست ، و سپس ریاست ضرابخانه منصوب شد . نیوتون از سمت استادی خود استعفا داد و با وجود نگرانی جاعلان که کارشان در آن زمان رونق داشت ، تلاش های خود را صرف بهبود کار های ضرابخانه کرد . او همچنان عضو انجمن سلطنتی بود و به ریاست آن برگزیده شد ، بهد از آن ، تا زنده بود هر سال به این سمت انتخاب می شد . در 62 سالگی کتاب اپتیک نیوتون ( Opticks )  را نوشت ، که حاصل کار او در مورد نور بود . نه سال بعد ویراست دوم پرینکیپیا را منتشر کرد .
برخی خصوصیات فردی نیوتون » گرچه موی نیوتون در 30 سالگی خاکستری شد ، اما در تمام عمر او پرپشت ، بلند ، و مجعد باقی ماند ، و برخلاف معاصرانش ، از کلاه گیس استفاده نمی کرد . او مردی متواضع ، و به انتقاد بسیار حساس بود ، و هرگز ازدواج نکرد . او تا کهنسالی از سلامت جسم و روح برخوردار بود . در 80 سالگی ، هنوز تمام دندان های خود را داشت ، بینایی و شنوایی او هنوز کاملاً تیز ، و ذهنش کاملاً هشیار بود . هموطنانش وی را در زمان حیاتش بزرگ ترین دانشمند همه ی دوران می دانستند . در سال 1705 میلادی ، ملکه آن ( Queen Anne ) ، به او عنوان « سر » را عطا کرد . نیوتون در 85 سالگی درگذشت و در کنار شاهان و قهرمانان انگلستان در صومعه وست مینیستر ( Westminister )  به خاک سپرده شد .
نیوتون نشان داد که عالم طبق قانون های طبیعی کار می کند و بی نظم و ناپایدار نیست - شناختی که سبب امیدواری و الهام دانشمندان ، نویسندگان ، هنرمندان ، فیلسوفان و مردمی از هر طبقه و سرآغاز عصر اندیشه و خرد شد . افکار و بصیرت های ایزاک نیوتون جهان را کاملاً تغییر داد و وضعیت زندگی بشر را بهبود بخشید .
به نظر شما ، آیا مادر نیوتون هیچ گاه فکر می کرد پسرش این چنین دانشمند بزرگی شود ؟ تا آنجایی که صد ها سال بعد نامش در وبسایت بزرگ فیزیک برای زندگی ذکر شودو همه او را بشناسند ؟ از کجا مسخص است ؟ شاید من یا شما نیز روزی دانشمند بزرگ و مشهوری شویم ! فقط کافیست کمی تلاش و پشتکار به خرج بدهیم !

ایزاک نیوتون

ایزاک نیوتون ( 1727 - 1642 )

مطالب دیگر ما را برای آشنایی بیشتر با نیوتون و کارهایش دنبال کنید ...

نظر شما در مورد نیوتون و زندگی اش چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۱)

با سلام
وبلاگ با آینده ای داری
مرسی از اینکه نظر دادی...لینکت کردم
منو با اسم "گالری فیزیک" لینک کن
ممنون
پاسخ:
سلام ، متشکریم از شما ، ما نیز ، با افتخار شما را لینک نمودیم .

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما