فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

تولید الکتریسیته

يكشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱ ق.ظ

تولید الکتریسیته » الکتریسیته یکی از مناسب ترین صورت های انرژی است . جریان الکتریسیته از راه سیم های برق به خانه ها ، کارخانه ها ، و اداره ها می رسد و سپس در این جاها به آسانی به دیگر صورت های انرژی مثل انرژی نورانی ، گرمایی و حرکتی تبدیل می شود . میزان تقاضا برای انرژی الکتریکی در مقایسه با دیگر انواع انرژی آهنگ رشد بسیار سریع تری دارد .

دانش الکتریسیته

وسایلی مانند موتور های الکتریکی ، چراغ های روشنایی الکتریکی و بخاری های برقی زمانی کار می کنند که جریان الکتریسیته از درون آن ها بگذرد . جریان الکتریسیته از ذره های باردار بسیار کوچکی به نام الکترون ( الکترون ها دارای بار مثبت + هستند ) تشکیل شده است . هر کدام از الکترون ها بار الکتریکی بسیار کمی را جا به جا می کنند . الکترون ها در راستای اجسامی به نام رساناهای الکتریکی جا به جا می شوند اما یک رسانای الکتریسیته هم تا حدودی سرعت حرکت الکترون ها را کند می کند . این اثر مقاومت الکتریکی نام دارد . جریان الکتریسیته تنها زمانی برقرار می شود که یک نیروی الکتریکی ( نیروی محرکه ی الکتریکی یا اختلاف پتانسیل که ولتاژ نیز نامیده می شود و با نماد  v نشان داده می شود ) الکترون ها را به حرکت در می آورد .

جریان مستقیم و متناوب

جریان الکتریسیته به دو شکل مستقیم یا متناوب تولید می شود . در جریان مستقیم ، جریان الکتریسیته در راستای یک رسانای الکتریکی به طور پیوسته و در یک جهت جریان پیدا می کند . در جریان متناوب ، الکتریسیته نخست در یک جهت و سپس در جهت دیگر حرکت می کند و در هر ثانیه چند بار حرکتش عوض می شود . یکی از امتیاز های مهم جریان متناوب بر جریان مستقیم این است که ولتاژ جریان متناوب را می توان با دستگاهی به نام ترانسفورماتور تغییر داد .

خط های انتقال برق

جریان الکتریسیته ای که از راه پریز های برق به خانه می رسد و چراغ ها را روشن می کند خط اصلی برق نامیده می شود . الکتریسیته ای که در نیروگاه ها تولید می شود ، از راه شبکه ی سیم های انتقال نیرو و به صورت جریان متناوب به مراکز مورد نیاز منتقل می شود . ولتاژ انرژی الکتریسیته که برای مصرف به خانه ها و اداره ها می رسد ، 110 یا 220 ولت است . اما انرژی الکتریسیته ای که به کارخانه ها فرستاده می شود ، ولتاژ بسیار بالایی دارد ( 11 هزار یا 33 هزار ولت ) و این ولتاژ بالا نیروی محرکه ی ماشین های بزرگ را فراهم می کند .

باتری ها

باتری دستگاهی برای ذخیره ی  الکتریسیته است . مواد شیمیایی درون باتری انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کنند . زمانی که یک مدار الکتریکی به باتری وصل می شود ، انرژی شیمیایی ذخیره شده در باتری به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و الکتریسیته در مدار جریان می یابد .

تولید و توزیع الکتریسیته

تولید الکتریسیته در نیروگاه ها با استفاده از انرژی سوخت های فسیلی و رساندن آن به خانه ها ، به این شکل است :

  1. با سوزاندن سوخت های فسیلی ، انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت به انرژی گرمایی تبدیل می شود .
  2. گرمای به دست آمده آب را می جوشاند و بخار آب پرفشاری تولید می شود .
  3. بخار آب در میان پره های توربین ها جریان پیدا می کند و آن ها را به گردش در می آورد .
  4. دستگاهی به نام ژنراتور ( مولد برق ) جریان الکتریسیته تولید می کند . ژنراتور دستگاهی است که انرژی حرکتی ( چرخش ) توربین ها را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند .
  5. ولتاژ جریان الکتریسیته را افزایش می دهد تا به صد ها هزار ولت برسد که به وسیله ی خط های انتقال الکتریسیته در سر تا سر کشور توزیع می شود . وقتی جریان الکتریسیته با این ولتاژ زیاد منتقل می شود ، از هدر رفتن انرژی به صورت گرما تا اندازه ی زیادی کاسته می شود که در اثر مقاومت الکتریکی سیم های برق به وجود می آید .
  6. ولتاژ جریان الکتریسیته در ایستگاه های محلی انتقال نیرو کم می شود تا برای مصرف در خانه ها مناسب باشد و از آنجا به منازل و ... می رود .
 
نمایی از یک مرکز توزیع برق
مهندسان در مرکز توزیع برق ، به طور مداوم میزان برق خارج شده از نیرو گاه را زیر نظر دارند .

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۲)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
****** ************* ************************************************* *************************************************** ************************
پاسخ:
لطفاً از ارسال هرزنامه خودداری فرمایید .

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما