فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

انرژی و تبدیل انرژی

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۷ ق.ظ
انرژی و تبدیل آن » تعریف واژه ی انرژی چندان ساده نیست . برای تعریف علمی انرژی می گوییم " انرژی عبارت است از قابلیت یا توانایی انجام کار . " از نظر دانشمندان کار یعنی وارد کردن نیرو بر یک جسم و جا به جا کردن آن . مثلاً وقتی بر نیرویی جاذبه ی زمین غلبه می کنیم و جسم سنگینی را از روی زمین بلند می کنیم بر روی آن جسم کار انجام می دهیم . برای بلند کردن این جسم به انرژی نیاز داریم که این انرژی را بدن ما فراهم می کند . به طور کلی می توان گفت که هرگاه که کاری از نظر فیزیکی انجام می شود به انرژی نیاز دارد .

صورت های گوناگون انرژی

انرژی به صورت های گوناگونی وجود دارد . ما صورت هایی از انرژی را تعریف می کنیم که در ادامه با آن ها آشنا می شویم .
انرژی گرمایی » انرژی گرمایی انرژی حرارتی نیز نامیده می شود - انرژی گرمایی یا حرارتی شکلی از انرژی است که یک جسم به دلیل گرمایش دارد . هر چه یک جسم گرم تر باشد ، مقدار انرژی گرمایی آن نیز بیشتر است . افزایش انرژی گرمایی ، جسم را داغ تر ( انرژی درونی ذرات تشکیل دهنده ی آن جسم را افزایش می دهد ) و کم کردن انرژی گرمایی جسم را سرد تر می کند . هیچ گاه نباید مفهوم گرما را با دما اشتباه گرفت . دمای یک شعله ی داغ آتش ، بسیار بیش تر از دمای یک قوری چای داغ است ! اما انرژی گرمایی شعله ی آتش از قوری چای کم تر است .
انرژی الکتریکی » انرژی الکتریکی نیز صورتی از انرژی است . جریان برق از ذره های بسیار کوچکی به نام الکترون تشکیل شده است که در راستای یک رسانای برق ( مثل یک رشته سیم مسی ) جاری می شود . در واقع همین الکترون ها انرژی الکتریکی را منتقل می کنند .
انرژی نوری » انرژی نوری صورتی از انرژی است که به صورت موج های الکترو مغناطیس جریان پیدا می کند . نور می تواند انرژی را از جایی به جای دیگر ببرد !
انرژی شیمیایی » انرژی شیمیایی صورتی از انرژی است که درون یک جسم ذخیره شده است و هنگامی که جسم در یک واکنش شیمیایی شرکت می کند ، انرژی شیمیایی خود را آزاد می کند . انرژی شینیایی نوعی انرژی ذخیره شده در یک جسم است که نوعی از انرژی پتانسیل نیز می باشد .
انرژی جنبشی یا حرکتی » انرژی جنبشی یا حرکتی صورتی از انرژی است که یک جسم در حال حرکت دارد . یک ترن هوایی که روی ریل شهر بازی حرکت می کند ، انرژی جنبشی دارد . هرچه سرعت حرکت جسم بیش تر یا سنگین تر باشد ، مقدار انرژی جنبشی آن نیز بیش تر است . به طور مثال می توان گفت که از دو خودرو با جرم های یکسان خودرویی انرژی جنبشی بیش تری دارد که سرعت بیش تری نیز دارد یا این که یک کامیون و یک خودرو که با سرعت یکسان حرکت می کنند کامیون انرژی جنبشی بیش تری دارد زیرا جرم بیشتری نیز دارد به طور کلی می توان گفت " انرژی جنبشی انرژی است که اجسام به دلیل حرکتشان ( جنبش ) دارند و مقدار این انرژی به جرم و سرعت جسم وابسته است . "
تبدیل انرژی
انرژی را می توان از شکلی به شکل دیگر تبدیل کرد . مثلاً موتور الکتریکی را به انرژی جنبشی و باتری خورشیدی انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . این نوع تغییر شکل انرژی پیوسته در پیرامون ما روی می دهد .
قانون پایستگی ( بقا ) انرژی
انرژی نه به وجود می آید و نه از بین می رود بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود . این قانون بسیار مهم در فیزیک ، قانون بقای انرژی نام دارد و مفهومش این است که هیچ گاه نمی توان از هیچ به وجود آورد . بنابراین تمام انرژی که استفاده می کنیم از جایی سرچشمه می گیرند . یعنی انرژی هنگام تبدیل شدن از صورتی به صورتی دیگر ، از بین نمی رود ، بلکه به نظر می رسد مقداری از آن هدر می رود زیرا گاهی عملاً از دست رس ما خارج می شود .
اندازه گیری انرژی و توان
برای اندازه گیری انرژی از واحدی به نام ژول (j) استفاده می کنیم . یک ژول انرژی ، مقدار قابل توجهی نیست . ما برای بالا رفتن از هر پله ، در حدود 1500 ژول ( یا 1/5 کیلو ژول (kj)) انرژِی مصرف می کنیم که به آن آهنگ مصرف انرژی یا توان مصرفی می گویند .
توان عبارت است از سرعت تبدیل انرژی از یک صورت به صورت دیگر که واحد اندازه گیری آن وات (w) یا ژول بر ثانیه است . یک وات عبارت است از توان لازم برای انجام کاری و معادل یک ژول در ثانیه . مثلا یک چراغ روشنایی رشته ای با توان 100 وات ، در هر ثانیه 100 ژول از انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی و نوری تبدیل می کند .

در مطالب بعدی بیش تر به صورت های گوناگون انرژی می پردازیم پس با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۰)

نخستین دیدگاه را شما ارسال کنید

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما