فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

اندازه ی سرعت

پنجشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۰۹ ب.ظ

اندازه ی سرعت »» مردم قبل از زمان گالیله ، چیز های متحرک را صرفاً به صورت « کند » یا « تند » توصیف می کردند . این توصیف مبهم بود . شهرت گالیله به خاطر آن است که نخستین کسی بود که اندازه ی سرعت را با تقسیم مسافت پیموده شده بر زمان سپری شده اندازه گرفت : 

به طور مثال ، دوچرخه سواری که 30 متر را در مدت 2 ثانیه طی می کند ، دارای اندازه ی سرعت 15 متر در ثانیه است . 

هر ترکیبی از یکاهای فاصله و زمان برای اندازه گیری اندازه ی سرعت مجاز است ؛ برای وسیله های نقلیه ی موتوری یا فاصله های طولانی ، معمولاً از یکاهایی چون کیلومتر در ساعت (km/h) یا مایل در ساعت (mi/h) استفاده می شود . برای بیان فاصله های کوتاه تر ، متر در ثانیه (m/s) سودمند تر است . نماد خط مورب (/) « در » خوانده می شود و به معنی « تقسیم بر » است ؛ مثلاً وقتی می گوییم سرعت یک خودرو 60 کیلومتر در ساعت است به این معناست که این خودرو در مدت زمان 1 ساعت ، 60 کیلومتر را می پیماید . ما ، در فیزیک بیش تر از متر در ثانیه (m/s) استفاده می کنیم . جدول زیر ، برخی اندازه ی سرعت های تطبیقی را بر حسب یکاهای متفاوت نشان می دهد . ( تبدیل بر مبنای 1mi = 1609/334 m و 1h = 3600 s صورت گرفته است . ) 

اندازه ی سرعت

اندازه ی سرعت لحظه ای

اندازه ی سرعت اجسام متحرک معمولاً تغییر می کند . مثلاً ، شاید یک اتومبیل در خیابان با اندازه ی سرعت 50km/h حرکت کند ، پشت چراغ قرمز اندازه ی سرعتش به 0km/h برسد ، و به واسطه ی ترافیک سرعتش دوباره فقط به 30km/h برسد . با نگاه کردن به سرعت سنج اتومبیل می توانید بگویید که سرعت آن در هر لحظه چقدر است . این اندازه ی سرعت در هر لحظه ،  اندازه ی سرعت لحظه ای است . اتومبیلی که با اندازه ی سرعت 50km/h  حرکت می کند معمولاً کمتر از یک ساعت با این اندازه ی سرعت حرکت می کند . اگر این اتومبیل یک ساعت تمام با این اندازه ی سرعت حرکت کند ، مسافت 50 کیلومتر را طی می کند . اگر فقط نیم ساعت با این سرعت حرکت کند ؛ نصف این مسافت یعنی 25 کیلومتر را طی می کند . اگر فقط یک دقیقه با این سرعت حرکت کند ، مسافت پیموده شده کمتر از 1 کیلومتر خواهد بود . 

اندازه ی سرعت متوسط

در برنامه ریزی سفر با اتومبیل ، راننده معمولاً می خواهد زمان سفر را بداند . راننده به اندازه ی سرعت متوسط علاقه مند است . اندازه ی سرعت متوسط به صورت زیر تعریف می شود : 

اندازه ی سرعت متوسط

که این اندازه ی سرعت متوسط به راحتی محاسبه می شود . 

مثلاً اگر مسافت 80 کیلومتر را در مدت 1 ساعت طی کنیم ، اندازه ی سرعت متوسط 80 کیلومتر در ساعت است . اگر دز 4 ساعت 320 کیلومتر مسافت را طی کنیم ، باز اندازه ی سرعت متوسط 80 کیلومتر بر ساعت است . 

اندازه ی سرعت متوسط

می بینیم که ، اگر فاصله بر حسب کیلو متر ( km ) بر زمان بر حسب ساعت ( h ) تقسیم شود ، پاسخ بر حسب کیلومتر در ساعت ( km / h ) به دست می آید . 

چون اندازه ی سرعت متوسط مسافت کل تقسیم بر زمان کل است ، پس اندازه ی سرعت های مختلف و تغییرات آن در طول بازه های زمان کوتاه تر را نشان نمی دهد . 

در اغلب سفر ها ، اندازه ی سرعت های متفاوتی را تجربه می کنیم ، بنابراین اندازه ی سرعت متوسط اغلب با اندازه ی سرعت لحظه ای کاملاً متفاوت است . 

اگر اندازه ی سرعت متوسط و زمان سفر را بدانیم ، یافتن فاصله ی طی شده آسان است . از بازآرایی ساده ی تعریف بالا چنین بدست می آوریم . 

زمان × اندازه ی سرعت متوسط = کل مسافت پیموده شده

مثلاً اگر اندازه ی سرعت متوسط شما در یک سفر 4 ساعته 80 کیلومتر در ساعت باشد ، مسافت کل 320 کیلومتر را طی می کنید . 

برای آشنایی با موارد مرتبط  ، دیگر مطالب وبسایت فیزیک برای زندگی را ببینید ...

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۱۳)

۲۴ دی ۹۴ ، ۱۸:۰۹ 😎😎😎BAHAR 😎😎😎
مطالب مفیدی بود ، ممنون:)
پاسخ:
با سپاس از شما :) 
۲۴ دی ۹۴ ، ۱۸:۲۱ احمد رضا
خلاصه و کاربردی بود ...
پاسخ:
امیدواریم مفید واقع شده باشه . 
سپاس که مطالعه کردید. 
۲۴ دی ۹۴ ، ۱۹:۳۴ احمد رضا
پاسخ بنده ، به نظر ارزشمند شما : http://biamooz.blog.ir/post/7/nano
پاسخ:
با سپاس از شما . 
۲۴ دی ۹۴ ، ۲۲:۵۹ متین غلامی
ببخشید!
m/s. رو میخونیم متر بر ثانیه!
m.s خونده میشه متر در ثانیه!
عبارات کیلومتر در ساعت و مایل در ساعت از نظر علمی اشتباهه :|
پاسخ:
با سلام ، از شما به خاطر مطالعه ی دقیق و عمیق این مطلب و ارسال دیدگاهتون بسیار بسیار سپاسگزاریم . 
اما پاسختون ::  از نظر نگارشی و ویراستاری منظور از متر در ثانیه ، مسافتی است که در واحد زمان پیموده می شود . به طور مثال ما می گوییم : متحرکی 1 متر را در مدت زمان 1 ثانیه می پیماید یا به عبارتی سرعت آن 1 متر در ثانیه است ، اما هرگز نمی گوییم متحرکی 1 متر را بر مدت زمان 1 ثانیه طی می کند !! از این رو مناسب است به جای واژه ی"بر" از "در" استفاده نماییم . هرچند که معانی آن دو تقریبا یکسان است . البته درست است که ما معمولا واژه ی متر بر ثانیه را بیش تر از متر در ثانیه به کار می بریم ولی این امر بیش تر به این دلیل است که از واژه ی "بر" به عنوان "تقسیم بر " و از " در " به عنوان " ضرب در " یاد می شود که در این صورت عبارت متر بر ثانیه را هم می توان صحیح دانست زیرا از نظر ریاضی مسافت بر روی زمان قرار گرفته است و یا به عبارتی به آن تقسیم شده است . در هر صورت منظور ما از " در " معنی لغوی آن بود نه برداشت ریاضیاتی آن ! به طور کلی  هیچ کدام از این دو واژه را نمی توان نادرست خواند . در بسیاری از کتاب ها نیز این عبارت به همین صورت نوشته شده است . 
در ضمن شما بیان فرمودید که " عبارات کیلومتر در ساعت و مایل در ساعت از نظر علمی اشتباهه :| " اگر منظورتون همون استفاده از "در" به جای "بر" هست علتش رو توضیح دادیم . اما اگر منظورتون اینه که از لحاظ علمی این عبارات نا درست هستند ، باید بگوییم که چنین نیست ! البته درست است که کیلومتر در ساعت و مایل در ساعت یکا های اصلی در سیستم بین المللی یکا ها (SI) محسوب نمی شوند و یکا های فرعی هستند اما غلط نیستند زیرا در هر صورت از همان قانون سرعت پیروی می کنند . 
( قابل توجه تمامی خوانندگان ! ) > امیدواریم که مطالب وبسایت ما بی غلط یا حداقل کم غلط باشه لطفا در این امر کمک کنید !!! اگر اشتباهی رو از نظر علمی ، املایی و یا ویرایشی در مطالب ما مشاهده می کنید خوشحال میشیم تا بهمون بگید تا اصلاحش کنیم و بتونیم مطالب رو درست به خوانندگان منتقل کنیم . با سپاس . 
عالی

پاسخ:
با تشکر از شما . 
مرسی
پاسخ:
با تشکر . 
درس فیزیک ما هم امسال همین بود و من باز هم متوجه شدم که از فیزیک متنفرم
پاسخ:
هر کس یک طور فکر می کنه ! 
شاید هم در آینده نظرتون در این رابطه تغییر کرد :) 
با ما همراه باشید . . . 
۱۲ اسفند ۹۴ ، ۱۹:۲۴ حسین اناری
سلام
مطلب خوبی بود.
به ما هم سری بزنید ممنون
پاسخ:
سلام . 
سپاس :) 
چشم سر می زنیم . 
۱۲ اسفند ۹۴ ، ۱۹:۲۵ حسین اناری
سلام
مطلب خیلی خوبی بود
به ماهم سری بزنید
پاسخ:
سلام . 
سپاس از شما . 
حتما :) 
۲۴ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۳۵ ♦♦ حسین ♦♦
سلام. چشم . شما هم دنبال شدید
پاسخ:
با سپاس فراوان ازشما :)
۲۷ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۴۸ عارفه علیزاده
سلام... 
دنبال شده و در لیست پیوندهای ما فرار گرفتید .
ممنون از حضورتان

پاسخ:
با تشکر فراوان از شما . 
از لطف شما قلبا سپاس گزاریم . 
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
***** ***** **** ******* **
*** ****
فیزیک و کجای دلم بزارم خو:(
*** ***** **** **** ** *****
***** ******* *** **** **** **** ***
پاسخ:
سلام :) 
بله ... با سپاس از شما . 
۰۸ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۲۸ محمدپارسا غلامپور
من عاشق فیزیکم! دیوونه کنندس اصن؛ عالی بود! مرسی...
پاسخ:
متشکریم :) بله فیزیک واقعا زیباستـــ
سپاس که همراهی کردید ... 

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما