فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

راکتور اتمی چیست

چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۰۱ ب.ظ

راکتور اتمی چیست » در سال 1942 میلادی گروهی از دانشمندان آمریکایی به سرپرستی فیزیکدان معروف ، انریکو فرمی ، شکافت هسته ای را کنترل کردند . آن ها موفق شدند نخستین راکتور اتمی ( Nuclear reactor ) را بسازند . آیا می دانید راکتور اتمی چیست ؟ اگر می خواهید با آن بیشتر آشنا شوید با فیزیک برای زندگی در ادامه همراه باشید .

راکتور اتمی ، دستگاهی است که به کمک آن می توان انرژی حاصل از شکافت هسته ای را کنترل کرد و مورد استفاده قرار داد . شکافت عبارت است از تقسیم هسته ی سنگین اتم به هسته های سبک تر . همان طور که می دانید هسته ی اتم دارای دو نوع ذره به نام های پروتون و نوترون است . پروتون ها دارای بار الکتریکی مثبت (+) هستند و نوترون ها بار الکتریکی ندارند یا به عبارت دیگر خنثی هستند . نیروی جاذبه ای که میان این ذرات وجود دارد ، آن ها را درون هسته ، اتم های سبک ، چندان پایدار نیستند ، زیرا نیروی دافعه ی میان پروتون های آن ها موجب سست شدن هسته می شود . چنین هسته هایی را می توان شکافت .

سوخت راکتور های اتمی ( هسته ای ) عنصر اورانیم است . اورانیم ، هسته ی سنگینی دارد . به همین جهت می توان آن را طی فرایندی شکافت . برای این منظور ، عنصر اورانیم را در راکتور اتمی تئوسط نوترون های آزاد بمباران می کنند . این عمل باعث ارتعاش هسته ی اورانیم و شکافت آن می شود ( شکافت هسته ای ) . در اثر شکافت هسته ی اورانیم ، هسته های جدیدی به وجود می آید . این هسته ها به سرعت به حرکت در می آیند و حرارت تولید می کنند . شکافت اورانیم علاوه بر تولید هسته های جدید و حرارت ، موجب آزاد شدن دو نوترون جدید نیز می شود . این نوترون ها می توانند اتم های اورانیم بیش تری را بشکافند . به این ترتیب ، این عمل در کل ماده به صورت زنجیره ای گسترش می یابد . راکتور اتمی ، شکافت زنجیره ای اورانیم را کنترل و انرژی اتمی را به انرژی گرمایی و الکتریکی تبدیل می کند .

مزیت های انرژی هسته ای در این است که می تواند مقدار بسیار اندکی ماده را به مقدار فوق العاده زیادی انرژی تبدیل کند . البته تولید انرژی باعث به وجود آمدن زباله ی هسته ای نیز می شود . این زباله ها بسیار خطرناک اند . به همین جهت کوچک ترین اشتباهی در دفع آن ها می تواند به شدت به محیط زیست آسیب برساند و سلامتی تمام موجودات زنده ی روی زمین را به خطر بیندازد . 


راکتور اتمی

ساز و کار یک راکتور اتمی ( هسته ای )


همچنین ببینید : تولید انرژی هسته ای - همه چیز درباره ی اورانیم - همجوشی هسته ای - بمب اتمی - بمب هیدروژنی

نظر شما در مورد راکتور اتمی چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۲)

سلام
وبلاگ خیلی خوبی داری
با استفاده از این سایت بازدید وبلاگت رو بالا ببر که بهتر بشه
تبادل بنر و لینک هم میتونی انجام بدی
http://www.24ip.ir/?refer=sasan54
حتما امتحانش کن بازدهی خوبی داره واست
پاسخ:
آقا می گم تبلیغات نفرست دیگه !
دفعه ی بعد = گزارش به پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران و مرکز نظارت بر مصادیق مجرمانه.

سلام یه سوال داشتم فرق راکتور هسته ای و راکتور اتمی چیه ؟ ممنون میشم اگه جواب بدید

پاسخ:
با سلام ، تفاوتی ندارند و این دو واژه معادل یکدیگرند.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما