فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایتی ویژه ی تمامی دوستاران فیزیک

فیزیک برای زندگی

وبسایت فیزیک برای زندگی ، به جهت آموزش فیزیک ( برای علاقه مندان در تمامی گروه های سنی ) توسط موسسه ی آموزشی فرهنگی محمد راه اندازی شده است. این وبسایت برای کلیه ی علاقه مندان به فیزیک ، دانش آموزان و اساتید دانشگاه دارای مطالبی مفید و غنی شده می باشد که می تواند ضمن ارتقای سطح علمی شما ، برای زندگی بهتر به شما کمک کند. ما ، می کوشیم تا مطالب فیزیک را به روشی نوین آموزش دهیم و درک و فهم آن را ساده تر سازیم .
بی صبرانه منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
http://physics1.blog.ir

دیدگاه شما !

انرژی خورشیدی

شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۰ ب.ظ

انرژی خورشیدی چیست ؟ » انرژی خورشیدی را مستقیم از خورشید دریافت می کنیم . این انرژی از گرما و نور تشکیل شده است . مقدار انرژی ای که خورشید در مدت یک ثانیه تولید می کند برابر است با مقدار انرژی ای که ما در مدت یک میلیون سال د کره ی زمین مصرف می کنیم . در یک روز صاف و آفتابی ، با مقدار انرژی خورشیدی که به یک متر مربع از سطح کره ی زمین می رسد ، می توان روشنایی و گرمای یک شهر کوچک را فراهم کرد . ما می توانیم با استفاده از باتری های خورشیدی و صفحات خورشیدی این انرژی خورشیدی را به دام اندازیم .

صفحه های خورشیدی

ساده ترین نوع صفحه های خورشیدی از صفحه های سیاه رنگی ساخته می شوند که لوله های مارپیچ از میان آن ها می گذرند . این صفحه ها با جذب گرما و نور خورشید گرم می شوند . این گرما هوای درون صفحه های خورشیدی و آب درون لوله ها را گرم می کند . در کشور هایی که آسمان شان همیشه آفتابی است ( مانند ایران ) ، استفاده از صفحه های خورشیدی برای فراهم کردن آب گرم خانه ها بسیار متداول است .

تولید الکتریسیته از گرمای خورشید

یک سامانه ی متمرکز کننده ی انرژی خورشیدی ، پرتو های خورشید را جمع می کند و با بهره گیری از گرمای آن ، برق تولید می کند . دو نوع سامانه ی متمرکز کننده ی انرژی خورشیدی داریم : برج نیروگاهی و شیار جمع کننده .

سامانه ی برج نیروگاهی ، یک برج مرکزی دارد که در پیرامونش صد ها آینه روی زمین قرار گرفته اند . این آینه ها نور خورشید را باز تابانند و درست بر روی یک نقطه از این برج ( کانون ) متمرکز می کنند . نور متمرکز شده ی خورشید دیگ بخار نصب شده بر بالای برج را چنان داغ می کند که آب درون آن بخار می شود . این بخار توربین های مولد برق را به کار می اندازد . شیار های جمع کننده ، شبیه یک نیم لوله اند که در سطح داخلی آن ، آیینه هایی قرار دارد . این شیار ها ، پرتو های نور خورشید را روی لوله ای که از میان آن می گذرد ، متمرکز می کنند . روغنی که درون این لوله ها وجود دارد ، گرمای متمرکز شده ی خورشید را جا به جا می کند و بخار لازم برای چرخش توربین ها را به وجود می آورد .

پیل های خورشیدی

یک پیل خورشیدی ( که به آن سلول ولتایی هم می گویند ) انرژی گرمایی خورشید را مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . یک پیل خورشیدی از دولایه ماده ی نیمه رسانا ساخته می شود که بر روی یکدیگر قرار می گیرند . هنگامی که نور خورشید به نقطه ی تلاقی بین دو نیمه رسانا می تابد ، الکترون ها آزاد می شوند و در نتیجه بین این دو لایه ی نیمه رسانا ، جریان الکتریکی برقرار می شود و مانند یک باتری عمل می کند . هر پیل خورشیدی جریان الکتریکی ضعیفی تولید می کند ، بنابراین برای تولید الکتریسیته ی بیش تر ، باید چندین پیل خورشیدی زا به یکدیگر وصل کرد .

پیل های خورشیدی کاربرد های گسترده ای دارند ، از ساعت و ماشین حساب گرفته تا ایستگاه های فضایی ، از انرژی خورشیدی استفاده می کنند . 

اما پیل های خورشیدی کارآیی زیادی ندارند . هر پیل خورشیدی به طور معمول فقط 15% از انرژی نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . بنابراین از هزاران پیل خورشیدی که پانصد برابر زمین فوتبال مساحت دارد ، می توان الکتریسیته ای برابر یک نیروگاه کوچک با سوخت زغال سنگ تولید کرد . راه اندازی چنین تأسیساتی برای تولید ، بسیار پر هزینه است . با وجود این هم اکنون به جای نیمه رساناها از پلاستیک ها استفاده می کنند تا کارآیی آن را افزایش دهند و از هزینه ها بکاهند .

سلول خورشیدی

یک سلول خورشیدی - انرژی خورشید یک منبع انرژی تجدید پذیر است

نظر شما در مورد انرژی خورشیدی چیست ؟ در بخش نظرات منتظریم !

با فیزیک برای زندگی همراه باشید ...

دیدگاه های شما  (۱)

۰۷ تیر ۹۴ ، ۱۷:۲۴ بهاره تهرانی
ازکجامیشه تهیه کرد؟
پاسخ:
چه چیزی رو ؟ لطفا توضیح دهید.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پشتیبانی

360 رنگ
حمایت از ما
خانه
درباره ما
همکاری با ما