موتور دوگانه
امروزه موتور های بنزینی چندان کارآمد نیستند و فقط یک پنجم از سوخت مورد استفاده در آن ها به انرژی تبدیل می شود . به طور میانگین یک خودروی با اندازه ی متوسط برای هر ده (10) کیلومتر یک لیتر سوخت مصرف می کند . اما موتور های دیزلی کارآیی بیش تری دارند و تقریبا با سوزاندن یک لیتر سوخت ، دو برابر لین مسافت را طی می کنند.
امروزه خودروهایی تولید می شوند که می توانند با سوزاندن هر لیتر سوخت ، مسافتی حدود 35 کیلو متر را طی کنند . این نوع خودروها که دوگانه نامیده می شوند ، مجهز به دو نوع موتور بنزینی و الکتریکی هستند. خودروهای " هوندا اینسایت " و " تویوتاپریوس " از نخستین نمونه های خودروهای دوگانه هستند که وارد بازار شده اند . در خودروهای دوگانه نیروی محرکه ی موتور الکتریکی از باتری ها فراهم می شود و انرژی تولید شده هنگام ترمز کردن باتری ها را شارژ می کند . امّا در خودرو های معمولی ، هنگام ترمز کردن انرژی زیادی به هدر می رود .
کاهش آلودگی
موتور های بنزینی در اثر سوزاندن سوخت ، مقدار فراوانی گاز های سمّی تولید می کنند که از لوله ی اگزوز بیرون می روند وارد هواکره شده و در نهایت هوا را آلوده می کنند . اکنون با افزایش روزافزون آلودگی هوا ، بسیاری از کشور ها به فکر تولید خودروهایی افتاده اند که آلایندگی کم تری ایجاد کنند . در بیش تر خودرو های پیشرفته ی امروزی برای کاهش آلودگی هوا از نوعی مبدل کاتالیزوری استفاده می شود که در اگزوز خودرو نصب می کنند . در مبدل های کاتالیزوری ، فلزهایی مانند پلاتین و رودیم به کار رفته است که به عنوان کاتالیزور کار می کنند . این کاتالیزور ها بر سرعت واکنش های شیمیایی که گاز های سمی را به گاز های بی خطر تبدیل می کنند ، می افزایند .
گاز طبیعی که همراه نفت خام یافت می شود ، بسیار تمیزتر و پاک تر از بنزین است و در حال حاضر استفاده از آن در موتور های بنزینی آغاز شده است و برای استفاده از این گاز تغییراتی در آن ها داده می شود . این گاز به صورت مایع متراکم ، درون مخزن هایی در خودرو جای داده می شود .
سوخت زیستی
موتور های دیزلی هم تولید آلودگی می کنند ، گر چه میزان آلایندگی آن ها کم تر از موتور های بنزینی است . اما اکنون نوعی سوخت با درجه ی آلایندگی کم تر در موتور های دیزلی استفاده می شود که به آن سوخت دیزل زیستی می گویند .
این نوع سوخت از تصفیه ی روغن های گیاهی مانند روغن زیتون ، روغن آفتاب گردان و روغن ترب به دست می آید. هم چنین تهیه ی سوخت زیستی از بازیافت روغن های پخت و پز آغاز شده است.
نیروی پیشران الکتریکی
هدف نهایی تولید وسایل نقلیه این است که هیچ گونه آلایندگی نداشته باشند. خودروهای برقی که در نخستین روزهای تولید خودرو رواج داشتند ، می توانند ما را در رسیدن به این هدف کمک کنند .
بیش تر وسایل نقلیه ی برقی که در جاده ها رفت و آمد می کنند ، خودرو های شخصی نیستند بلکه بیش تر آن ها کامیونت های حمل شیر هستند ! این نوع وسایل نقلیه به وسیله ی موتور های الکتریکی که نیروی شان را باتری ها فراهم می کنند به حرکت در می آیند . باتری های معمولی خیلی سنگین هستند و طول عمر بسیار کوتاهی دارند و باید دوباره شارژ شوند . استفاده از این باتری ها در خودروهای عادی ، سرعت و شتاب خودرو را کم می کند .
در خودروهای برقی آینده ، از پیل های سوختی استفاده خواهد شد که امروزه برای فراهم کردن نیروی الکتریسیته تولید می کند . ماده ی زاید حاصل از این واکنش شیمیایی ، آب است و در نتیجه هیچ گونه مواد آلاینده ی دیگری منتشر نمی شود .
شرکت خودروسازی لس آنجلس در سال 2003 میلادی ، نخستین نمونه ی خودروی مجهز به پیل سوختی را با نام هوندا FCX وارد بازار مصرف کرد . شرکت خودروسازی جنرال موتور نیز در حال طراحی و ساخت نمونه ای از خودروهای " های - وایر " الکترونیکی است که باید آن را نمونه ای شگفت آور از فناوری نوین خودروهای آینده دانست.